Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Trafikolyckor per allvarlighetsgrad

Indikator TEMA.7.7.1

Under 2022 registrerades totalt 4 200 trafikolyckor inom Stockholms stad. Olyckorna kategoriseras utifrån skadegrad. 56 % av alla trafikolyckor var lindriga, 29 % måttliga och 5 % allvarliga. 10 % handlar om inrapporterade olyckor där de inblandade personerna varit oskadade alternativt att skada inte kunnat fastställas. Totalt omkom 8 personer, vilket är samma som medelvärdet för de senaste tio åren (8 omkomna/år).

Under 2022 var, liksom tidigare år, de två vanligaste olyckstyperna gåendes singelolyckor (fallolyckor) och singelolyckor med cykel. Tillsammans står de båda olyckstyperna för drygt hälften av alla olyckor och 73 % av de allvarliga olyckorna.

Här redovisas antalet trafikolyckor fördelat på allvarlighetsgrad i text och siffror.

Rad-id Mätområde Datum Värde (olyckor)

0

Totalt

2005

1580

1

Totalt

2006

1774

2

Totalt

2007

1977

3

Totalt

2008

2290

4

Totalt

2009

2972

5

Totalt

2010

3785

6

Totalt

2011

4023

7

Totalt

2012

4242

8

Totalt

2013

4267

9

Totalt

2014

3675

10

Totalt

2015

4063

11

Totalt

2016

4151

12

Totalt

2017

3973

13

Totalt

2018

3691

14

Totalt

2019

3977

15

Totalt

2020

2612

16

Totalt

2021

3288

17

Totalt

2022

4200

18

Dödsolycka

2005

10

19

Dödsolycka

2006

8

20

Dödsolycka

2007

14

21

Dödsolycka

2008

11

22

Dödsolycka

2009

11

23

Dödsolycka

2010

14

24

Dödsolycka

2011

15

25

Dödsolycka

2012

9

26

Dödsolycka

2013

10

27

Dödsolycka

2014

8

28

Dödsolycka

2015

7

29

Dödsolycka

2016

5

30

Dödsolycka

2017

15

31

Dödsolycka

2018

8

32

Dödsolycka

2019

11

33

Dödsolycka

2020

4

34

Dödsolycka

2021

6

35

Dödsolycka

2022

8

36

Allvarlig olycka

2005

18

37

Allvarlig olycka

2006

33

38

Allvarlig olycka

2007

20

39

Allvarlig olycka

2008

79

40

Allvarlig olycka

2009

95

41

Allvarlig olycka

2010

151

42

Allvarlig olycka

2011

160

43

Allvarlig olycka

2012

160

44

Allvarlig olycka

2013

153

45

Allvarlig olycka

2014

147

46

Allvarlig olycka

2015

93

47

Allvarlig olycka

2016

107

48

Allvarlig olycka

2017

72

49

Allvarlig olycka

2018

74

50

Allvarlig olycka

2019

67

51

Allvarlig olycka

2020

59

52

Allvarlig olycka

2021

94

53

Allvarlig olycka

2022

196

54

Måttlig olycka

2005

233

55

Måttlig olycka

2006

294

56

Måttlig olycka

2007

377

57

Måttlig olycka

2008

459

58

Måttlig olycka

2009

792

59

Måttlig olycka

2010

1155

60

Måttlig olycka

2011

1203

61

Måttlig olycka

2012

1281

62

Måttlig olycka

2013

1251

63

Måttlig olycka

2014

994

64

Måttlig olycka

2015

1130

65

Måttlig olycka

2016

1117

66

Måttlig olycka

2017

995

67

Måttlig olycka

2018

1016

68

Måttlig olycka

2019

958

69

Måttlig olycka

2020

561

70

Måttlig olycka

2021

756

71

Måttlig olycka

2022

1201

72

Lindrig olycka

2005

1303

73

Lindrig olycka

2006

1422

74

Lindrig olycka

2007

1555

75

Lindrig olycka

2008

1706

76

Lindrig olycka

2009

2008

77

Lindrig olycka

2010

2398

78

Lindrig olycka

2011

2498

79

Lindrig olycka

2012

2579

80

Lindrig olycka

2013

2652

81

Lindrig olycka

2014

2231

82

Lindrig olycka

2015

2520

83

Lindrig olycka

2016

2592

84

Lindrig olycka

2017

2546

85

Lindrig olycka

2018

2141

86

Lindrig olycka

2019

2287

87

Lindrig olycka

2020

1742

88

Lindrig olycka

2021

2087

89

Lindrig olycka

2022

2364

90

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2005

16

91

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2006

17

92

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2007

11

93

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2008

35

94

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2009

66

95

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2010

72

96

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2011

147

97

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2012

213

98

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2013

202

99

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2014

295

100

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2015

313

101

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2016

330

102

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2017

345

103

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2018

452

104

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2019

654

105

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2020

246

106

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2021

345

107

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2022

431

Datakälla: STRADA (olyckor)

Kommentar

I statistiken ingår även trafikolyckor som går under benämningen ej officiell statistik. Exempel på olyckor som inte ingår i den officiella statistikens definitioner av trafikolycka är självmord, sjukdomsfall och fallolyckor.

Olyckor kontra skadade personer
Observera att antalet olyckor inte är detsamma som antalet skadade personer då det kan skadas flera personer i en och samma olycka. Olycksstatistiken förknippas med ett okänt mörkertal av varierande storleksgrad beroende på om den trafikolyckan blivit rapporterad av polis eller den skadade uppsökt sjukvård och tillåtit registrering.

2022
Under 2022 ökade antalet olyckor markant och antalet olyckor är att jämföra med innan pandemin. Ökningen kan även till viss del förklaras med att sjukhusens rapporteringsgrad har blivit bättre efter den lagändring som trädde i kraft 1 juli 2021.

2020-2021
Under 2020 minskade antalet olyckstillfällen med en tredjedel jämfört med 2019. För 2021 ökade antalet olyckor jämfört med 2020 men låg fortfarande lägre än för 2019. De låga olyckstalen under 2020 och 2021 förklaras dels med att pandemin (Covid-19) påverkade stadens invånares resmönster och därmed även olycksstatistiken. En annan förklaring är att vården var mycket mer ansträngd än vanligt och att fokus inte låg på olycksrapportering. Likaså kan antalet patienter som sökte sig till akutmottagningarna efter en trafikolycka varit något färre då många av smittskyddsskäl undvek att söka vård mer än när det varit absolut nödvändigt.

2015-2021
Sedan början på 2015 är samtliga Stockholms läns akutsjukhus med i rapporteringen, vilket har höjt kvaliteten på statistiken. Dock har sjukhusen och polisen haft inrapporteringssvårigheter pga personalbrist och nya försvårande inrapporteringsregler, som framförallt slagit hårt mot rapporteringen av allvarligt skadade. Det totala antalet olyckor och skadade personer i dessa beräknas därför vara något högre än redovisat.

2013-2014
Den påtagliga minskningen av olyckor under 2014 beror på att polisen hade stora problem med sitt nya IT-system, vilket resulterade till ett stort bortfall - framförallt vad gällande de motorfordonsrelaterade trafikolyckorna. Ett visst bortfall skedde även under slutet av 2013.

2005-2010
Fram tom 2010 baserades statistiken främst på uppgifter från polisen eftersom många större Stockholms-sjukhus inte börjat rapportera in i Transportstyrelsens statistiksystem. Sjukhusen spelar en viktig roll eftersom de rapporterar in den absoluta majoriteten av singelolyckor med fotgängare och cyklister. Att många sjukhus inte rapporterat under hela tidsserien innebär att många trafikolyckor med oskyddade trafikanter inte syns statistiken. Den stora ökningen mellan 2005 och 2010 handlar därför snarare om en förbättring av statistiken än att antalet skadade skjutit i höjden på grund av bristande trafiksäkerhet.