Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Målgrupper

Artikel KP.1.3

Målgrupper

Interna målgrupper

Målsättningen är att hitta nyckelpersoner och funktioner som i sin tur kan påverka flera i sina verksamheter. Exempel kan vara chefer för särskilda verksamheter som ska nås av informationen. Vissa funktioner i listan är därför snarare själva kanaler för att i sin tur sprida information vidare till interna och externa målgrupper.

  • Upphandlare, inköpare och avtalsförvaltare
  • Miljösamordnare samt miljö- och hållbarhetsansvariga
  • Skyddsombud
  • Miljöförvaltningens inspektörer
  • Förskolans personal och rektorer
  • Chefer och personal från öppna förskolor och parklekar
  • Lärare i grundskolan och gymnasiet samt fritidshemspersonal
  • Byggprojektledare, bygglovshandläggare, detaljplanhandläggare och bygg- och lokalansvariga på stadsdelsförvaltningarna
  • Stadsdelsförvaltningarnas och bostadsbolagens kommunikatörer
  • Chefer och miljöombud alternativt skyddsombud inom stadens omsorgsyrken
  • Medborgarkontor, samhällsvägledare och medborgarvärdar
  • Miljöingenjörer
  • Fastighetsägare och fastighetsförvaltare

Externa målgrupper

  • Fristående förskolor och skolor
  • Fastighetsägare och bostadsrättsföreningar
  • Konsumenter, särskilt föräldrar och blivande föräldrar
  • Ideella föreningar
  • Byggindustrin inklusive arkitekter, konsulter, entreprenörer, materialleverantörer m.fl.
  • Bostadsrättföreningar
  • Leverantörer till staden
  • Handelsföretag
  • Andra verksamhetsutövare

Bland verksamhetsutövare prioriteras de som hanterar miljö- och hälsofarliga kemiska produkter, varor och avfall. Kommunikation till dessa sker främst via tillsynen.

Föräldrar och blivande föräldrar är högst prioriterade för kommunikationsinsatser bland stadens invånare. Barn är en särskilt känslig grupp och föräldrar är ofta mycket intresserade av att få information.
Kommunikationen ska även fokusera på att nå de som inte nås idag i lika stor utsträckning – de som kanske inte har hög medvetenhet eller saknar ett forum för att föra dialog, men som kan visa stort engagemang när de får chansen att diskutera. Särskild satsning kommer att göras för utlandsfödda invånare. Här är klarspråk och inkluderande kommunikation viktig med tips och information som är lätt att ta till sig, även om man inte är bra på svenska. Viss information kan även vara relevant att översätta till andra språk.

Uppdaterad: 2020-09-23