Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Däck och vägmarkeringsprodukter

Bil på en väg
Däck och vägfärg är en betydande källa till mikroplast
Åtgärdsområde HM.1

Gummipartiklar som slits bort från bildäck bedöms vara en av de största källorna till mikroplast i Stockholm.

Slitage av däck är troligtvis en av de största källorna till mikroplast enligt källkartläggningen från IVL Svenska miljöinstitutet . Små gummipartiklar slits loss från däcken vid körning, uppskattningsvis 540 ton per år i staden.

Den färg som används för att markera exempelvis körfält och övergångsställen består av 2-4 procent plast. Färg lossnar från vägarna genom slitage från körning, väder, plogning med mera. Vägmarkeringsprodukter räknas som en relativt stor källa till spridning av mikroplast.

Det effektivaste sättet att minska spridningen av mikroplast från däckslitage är att minska biltrafiken. En effektiv och frekvent städning av gatorna kan minska spridning av vägdamm som innehåller plastpartiklar.

Däckslitage största källan från trafiken

Slitage av däck är troligtvis en av de största källorna till mikroplast enligt källkartläggningen från IVL Svenska miljöinstitutet. Små gummipartiklar slits loss från däcken vid körning, uppskattningsvis 540 ton per år i staden.

Den färg om används för att markera exempelvis körfält och övergångsställen består av 2-4 procent plast. Färg lossnar från vägarna genom slitage från körning, väder, plogning med mera. Vägmarkeringsprodukter räknas som en relativt stor källa till spridning av mikroplast.

Slitage av vägmaterial som innehåller så kallad polymermodifierad bitumen kan också betraktas som mikroplast. Enligt trafikkontoret är det dock mycket få vägsträckor i staden där sådan asfalt används, därför antas källan vara obetydlig.

Trafikminskning

Det effektivaste sättet att minska spridningen av mikroplast från däckslitage är att minska biltrafiken. I stadens miljöprogram finns redan ett långsiktigt mål om att minska biltrafiken. Bland annat genom att genomföra åtgärder som främjar gång, cykel och kollektivtrafik samt genom förändrade parkeringsavgifter. Trängselskatt och dubbdäcksförbud är också åtgärder som lett till mindre trafik och slitage.

En minskad biltrafik ger även synergieffekter som förbättrad luftkvalitet och minskad klimatpåverkan. Ytterligare ett sätt att minska däckslitaget och därmed mikroplastspridningen är att sänka trafikhastighetsgränsen, eftersom däckslitage ökar vid ökande hastighet.

Städa för att undvika spridning

Alla partiklar som genereras via trafiken transporteras via dagvatten och luft. Därför finns en stor risk att dessa partiklar hamnar i våra sediment, vattendrag, sjöar och hav.
Genom att använda frekvent och effektiv städning av gatorna så kan spridningen av mikroplasterna i vägdammet minskas.

Uppdaterad: 2024-03-26