Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Utveckling bilpooler

Upplåsning av bil med kort
Bilen öppnas med ett kort.
Indikator TEMA.7.5.17

Indikatorn visar antalet bilar i Stockholms kommun som ingår i bilpooler eller är registrerade i en plattform för privat bildelning.

Bilpooler kan delas in i tre typer:

  • Bilpool med fasta platser
    I stationära bilpooler finns bilarna vanligen på fasta uppställningsplatser. Bilarna bokas i förväg och låses upp med nyckel, sms, smart kort eller app.

  • Friflytande bilpooler
    I friflytande bilpooler behöver användaren inte lämna tillbaka bilen på samma plats som den togs och bilarna kan bara bokas kort tid innan avfärd. Bilen bokas och öppnas med en app.

  • Privat bildelning
    Privat bildelning innebär att privatpersoner delar sin egen bil med andra genom att annonsera ut den på en bildelningsplattform.

Antal bilar i bilpooler inom Stockholm.

Rad-id Mätområde Datum Värde (stycken)

0

Totalt

2010

74,0

1

Totalt

2011

163

2

Totalt

2012

205

3

Totalt

2013

246

4

Totalt

2014

473

5

Totalt

2015

832

6

Totalt

2016

984

7

Totalt

2017

1310

8

Totalt

2018

1400

9

Totalt

2019

2050

10

Totalt

2020

2330

11

Totalt

2021

2370

12

Totalt

2022

2580

13

Totalt

2023

3190

14

Stationär

2010

74,0

15

Stationär

2011

163

16

Stationär

2012

205

17

Stationär

2013

246

18

Stationär

2014

323

19

Stationär

2015

292

20

Stationär

2016

341

21

Stationär

2017

403

22

Stationär

2018

415

23

Stationär

2019

582

24

Stationär

2020

570

25

Stationär

2021

878

26

Stationär

2022

1170

27

Stationär

2023

1630

28

Friflytande

2014

150

29

Friflytande

2015

540

30

Friflytande

2016

300

31

Friflytande

2017

300

32

Friflytande

2018

300

33

Friflytande

2019

300

34

Friflytande

2020

300

35

Friflytande

2021

260

36

Friflytande

2022

260

37

Friflytande

2023

260

38

Privat bildelning

2016

343

39

Privat bildelning

2017

604

40

Privat bildelning

2018

681

41

Privat bildelning

2019

1170

42

Privat bildelning

2020

1460

43

Privat bildelning

2021

1230

44

Privat bildelning

2022

1150

45

Privat bildelning

2023

1300

Datakälla: Sammanställning av Miljöförvaltningen

Kommentar

Ökningen fortsätter – företag ombildas och nya koncept växer fram

Bildelningsbranschen är i ständig utveckling. Under 2023 ökade antalet bilar i stationära bilpooler med 38 procent. Ökningen 2023 var större än ökningen 2022.

Den tidigare friflytande tjänsten Aimos bilar har under december 2023 flyttat in i garage. Bilarna kan fortfarande hämtas på en plats och lämnas tillbaka på en annan, men enbart i Aimos utpekade garage.

En breddning av uthyrningskoncepten fortsätter. Under 2023 skedde en ombildning genom att OKQ8, som startade med korttidsuthyrning 2022, köpte upp elbilpoolen Move About. SnappCar, en plattform för privat bildelning, lämnade Stockholm och kvar finns nu enbart GoMore.

Överlag erbjuder varje leverantör flera varianter av uthyrning. Förutom timuthyrning finns ofta olika typer av abonnemang med både korta och långa bindningstider i såväl öppna som slutna pooler. Ett exempel är bostadsrättsföreningar där medlemmarna får rabatterade priser.

Ökning av stationära bilpoolsbilar och ökad täckningsgrad under 2023

Under 2023 ökade antalet bilar i fasta pooler med 38 procent, detta kan dock vara en underskattning eftersom flera leverantörer valt att inte delta i inventeringen.

Delade bilar får därmed en allt större geografisk spridning både i inner- och ytterstaden och fler personer bor nu inom en radie av 400 m från en fast bilpoolsplats, en ökning från 59 till 62 procent (67 procent räknat med en mer träffsäker metod som introducerats år 2023). Den genomsnittliga resan med delad bil är 82 km.

Privat delade bilar ligger kvar på samma nivå

Antalet bilar som erbjuds av privatpersoner (peer-to-peer) har legat på ungefär samma nivåer under de senaste fem åren. Antalet tillgängliga bilar varierar eftersom det går snabbt för privatpersoner att lägga till eller ta bort sin bil från delningstjänsten.

Bilar delas privat genom tjänsterna GoMore och Lynk & Co. GoMore är öppen för alla privata bilar medan Lynk & Co är öppet för enbart just Lynk & Co-bilar. Lynk & Co har alltså en flotta av leasingbilar som kan delas av leasingtagare till andra privatpersoner.

Privatleasing av fordon kan vara en anledning till att inte fler bilar delas privat. Det kan finnas ett förbud mot detta i själva leasingavtalet, eller att bilarna har ett begränsat miltal som gör det olönsamt för leasingtagaren att hyra ut.

Bilpoolerna vill expandera och elektrifiera – tillgång på parkering och laddning fortfarande hinder

Bristande tillgång till parkeringar utgör enligt aktörerna fortfarande ett hinder för expansion. De behöver parkeringar som är rymliga, synliga, försedda med laddstolpar och subventionerade. Bristande tillgång till laddning med högre effekt än för nattladdning, 11 och 22kW, är fortfarande ett hinder för snabbare elektrifiering av flottan.

Bilpoolsaktörerna önskar tillgång till olika typer av delad data för att de ska kunna utveckla verksamheterna. Med hjälp av bland annat data om demografi, bilar, parkering och antal resenärer vid kollektivtrafikhållplatser kan de lättare identifiera nya bilpoolsstationer.

Ansvarig organisation
  • Miljöförvaltningen
Kontakt
Uppdaterad: 2024-02-23