Indikatorn mäter hur stor andel av de nya bilar som säljs i Stockholms län som är miljöbilar.
Andel miljöbilar i nybilsförsäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 1Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Biogas |
2001 |
0,06 |
1 |
Biogas |
2002 |
0,08 |
2 |
Biogas |
2003 |
0,2 |
3 |
Biogas |
2004 |
0,2 |
4 |
Biogas |
2005 |
0,8 |
5 |
Biogas |
2006 |
2,0 |
6 |
Biogas |
2007 |
0,7 |
7 |
Biogas |
2008 |
0,6 |
8 |
Biogas |
2009 |
3,2 |
9 |
Biogas |
2010 |
3,5 |
10 |
Biogas |
2011 |
3,5 |
11 |
Biogas |
2012 |
3,3 |
12 |
Biogas |
2013 |
1,9 |
13 |
Biogas |
2014 |
2,1 |
14 |
Biogas |
2015 |
2,1 |
15 |
Biogas |
2016 |
0,9 |
16 |
Biogas |
2017 |
1,0 |
17 |
Biogas |
2018 |
1,0 |
18 |
Biogas |
2019 |
1,2 |
19 |
Biogas |
2020 |
0,7 |
20 |
Biogas |
2021 |
0,2 |
21 |
Biogas |
2022 |
0,5 |
22 |
Biogas |
2023 |
0,4 |
Kommentar
Statistiken visar på en förändring av fordonsflottans sammansättning. Trenden med en allt större andel snåla dieselbilar och en mindre andel etanolbilar och gasbilar som växte under mitten av 2010-talet har minskat kraftigt och ersatts av eldrift.
Andelen miljöfordon är större än andelen icke-miljöfordon av den totala mängden nyregistreringar av personbilar. Andelen var 67,7 procent i Stockholms län år 2023 vilket kan jämföras med 60,5 procent år 2022.