Inom Stockholms stad finns en lång tradition och erfarenhet av att arbeta med trafiksäkerhet och arbetet har sedan många år tillbaka varit reglerat i politiskt antagna program. I juni 2022 antog kommunfullmäktige en ny trafiksäkerhetsplan för Stockholms stad. Stockholms stads trafiksäkerhetsarbete utgår från Nollvisionen och planen pekar ut fem viktiga insatsområden: gåendes singelolyckor (fallolyckor), cyklisters singelolyckor, rätt hastighet, samspel och ökad regelefterlevnad samt säkra fordon.
Tillsammans står fall-, upphinnande- och cykelsingelolyckorna för två tredjedelar av alla olyckor som sker inom Stockholms stad. Under de senaste tio åren har 62 % av alla trafikolyckor varit lindriga eller skadefria. I 27 % av fallen har trafikanten skadats måttligt, vilket kan röra sig om skador som benbrott på armar eller ben. En liten andel av olyckorna är i regel allvarliga (3 %) eller med dödlig utgång (0,2 %). Resterande andel (8 %) handlar om inrapporterade olyckor där de inblandade personerna varit oskadade alternativt att skada inte kunnat fastställas.
Olycksstatistiken uppdateras av Trafikkontoret en gång per år.