Indikatorn mäter hur stor andel av de nya bilar som säljs i Stockholms län som är miljöbilar.
Andel miljöbilar i nybilsförsäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 1Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
El och laddhybrid |
2010 |
0,0 |
1 |
El och laddhybrid |
2011 |
0,05 |
2 |
El och laddhybrid |
2012 |
0,5 |
3 |
El och laddhybrid |
2013 |
0,7 |
4 |
El och laddhybrid |
2014 |
2,4 |
5 |
El och laddhybrid |
2015 |
3,3 |
6 |
El och laddhybrid |
2016 |
6,1 |
7 |
El och laddhybrid |
2017 |
8,2 |
8 |
El och laddhybrid |
2018 |
12 |
9 |
El och laddhybrid |
2019 |
15 |
10 |
El och laddhybrid |
2020 |
40 |
11 |
El och laddhybrid |
2021 |
53 |
12 |
El och laddhybrid |
2022 |
59 |
13 |
El och laddhybrid |
2023 |
66 |
Kommentar
Statistiken visar på en förändring av fordonsflottans sammansättning. Trenden med en allt större andel snåla dieselbilar och en mindre andel etanolbilar och gasbilar som växte under mitten av 2010-talet har minskat kraftigt och ersatts av eldrift.
Andelen miljöfordon är större än andelen icke-miljöfordon av den totala mängden nyregistreringar av personbilar. Andelen var 67,7 procent i Stockholms län år 2023 vilket kan jämföras med 60,5 procent år 2022.