Indikatorn mäter hur stor andel av de nya bilar som säljs i Stockholms län som är miljöbilar.
Andel miljöbilar i nybilsförsäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 1Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Elhybrid |
2001 |
0,08 |
1 |
Elhybrid |
2002 |
0,05 |
2 |
Elhybrid |
2003 |
0,06 |
3 |
Elhybrid |
2004 |
0,4 |
4 |
Elhybrid |
2005 |
1,1 |
5 |
Elhybrid |
2006 |
1,3 |
6 |
Elhybrid |
2007 |
1,5 |
7 |
Elhybrid |
2008 |
2,6 |
8 |
Elhybrid |
2009 |
1,8 |
9 |
Elhybrid |
2010 |
1,6 |
10 |
Elhybrid |
2011 |
1,2 |
11 |
Elhybrid |
2012 |
1,2 |
12 |
Elhybrid |
2013 |
2,3 |
13 |
Elhybrid |
2014 |
2,3 |
14 |
Elhybrid |
2015 |
2,4 |
15 |
Elhybrid |
2016 |
2,9 |
16 |
Elhybrid |
2017 |
3,5 |
17 |
Elhybrid |
2018 |
2,4 |
18 |
Elhybrid |
2019 |
0,0 |
19 |
Elhybrid |
2020 |
0,0 |
20 |
Elhybrid |
2022 |
0,0 |
Kommentar
Statistiken visar på en förändring av fordonsflottans sammansättning. Trenden med en allt större andel snåla dieselbilar och en mindre andel etanolbilar och gasbilar som växte under mitten av 2010-talet har minskat kraftigt och ersatts av eldrift.
Andelen miljöfordon är större än andelen icke-miljöfordon av den totala mängden nyregistreringar av personbilar. Andelen var 67,7 procent i Stockholms län år 2023 vilket kan jämföras med 60,5 procent år 2022.