Indikatorn mäter hur stor andel av de nya bilar som säljs i Stockholms län som är miljöbilar.
Andel miljöbilar i nybilsförsäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 1Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Etanol |
2001 |
0,8 |
1 |
Etanol |
2002 |
1,0 |
2 |
Etanol |
2003 |
1,2 |
3 |
Etanol |
2004 |
1,3 |
4 |
Etanol |
2005 |
4,7 |
5 |
Etanol |
2006 |
12 |
6 |
Etanol |
2007 |
14 |
7 |
Etanol |
2008 |
28 |
8 |
Etanol |
2009 |
21 |
9 |
Etanol |
2010 |
13 |
10 |
Etanol |
2011 |
6,6 |
11 |
Etanol |
2012 |
2,1 |
12 |
Etanol |
2013 |
1,4 |
13 |
Etanol |
2014 |
0,7 |
14 |
Etanol |
2015 |
0,3 |
15 |
Etanol |
2016 |
0,10 |
16 |
Etanol |
2017 |
0,3 |
17 |
Etanol |
2018 |
0,4 |
18 |
Etanol |
2019 |
0,10 |
19 |
Etanol |
2020 |
0,0 |
20 |
Etanol |
2021 |
0,2 |
21 |
Etanol |
2022 |
0,7 |
22 |
Etanol |
2023 |
1,0 |
Kommentar
Statistiken visar på en förändring av fordonsflottans sammansättning. Trenden med en allt större andel snåla dieselbilar och en mindre andel etanolbilar och gasbilar som växte under mitten av 2010-talet har minskat kraftigt och ersatts av eldrift.
Andelen miljöfordon är större än andelen icke-miljöfordon av den totala mängden nyregistreringar av personbilar. Andelen var 67,7 procent i Stockholms län år 2023 vilket kan jämföras med 60,5 procent år 2022.