Indikatorn mäter hur stor andel av de nya bilar som säljs i Stockholms län som är miljöbilar.
Andel miljöbilar i nybilsförsäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 1| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
|---|---|---|---|
|
0 |
Totalt |
2001 |
0,9 |
|
1 |
Totalt |
2002 |
1,1 |
|
2 |
Totalt |
2003 |
1,5 |
|
3 |
Totalt |
2004 |
1,9 |
|
4 |
Totalt |
2005 |
6,6 |
|
5 |
Totalt |
2006 |
17 |
|
6 |
Totalt |
2007 |
19 |
|
7 |
Totalt |
2008 |
37 |
|
8 |
Totalt |
2009 |
38 |
|
9 |
Totalt |
2010 |
37 |
|
10 |
Totalt |
2011 |
40 |
|
11 |
Totalt |
2012 |
44 |
|
12 |
Totalt |
2013 |
13 |
|
13 |
Totalt |
2014 |
21 |
|
14 |
Totalt |
2015 |
22 |
|
15 |
Totalt |
2016 |
22 |
|
16 |
Totalt |
2017 |
22 |
|
17 |
Totalt |
2018 |
19 |
|
18 |
Totalt |
2019 |
17 |
|
19 |
Totalt |
2020 |
41 |
|
20 |
Totalt |
2021 |
53 |
|
21 |
Totalt |
2022 |
60 |
|
22 |
Totalt |
2023 |
68 |
|
23 |
Diesel |
2006 |
0,10 |
|
24 |
Diesel |
2007 |
1,5 |
|
25 |
Diesel |
2008 |
3,1 |
|
26 |
Diesel |
2009 |
6,1 |
|
27 |
Diesel |
2010 |
14 |
|
28 |
Diesel |
2011 |
23 |
|
29 |
Diesel |
2012 |
30 |
|
30 |
Diesel |
2013 |
6,5 |
|
31 |
Diesel |
2014 |
14 |
|
32 |
Diesel |
2015 |
14 |
|
33 |
Diesel |
2016 |
12 |
|
34 |
Diesel |
2017 |
9,0 |
|
35 |
Diesel |
2018 |
3,9 |
|
36 |
Diesel |
2019 |
0,0 |
|
37 |
Bensin |
2006 |
1,2 |
|
38 |
Bensin |
2007 |
2,0 |
|
39 |
Bensin |
2008 |
2,7 |
|
40 |
Bensin |
2009 |
5,3 |
|
41 |
Bensin |
2010 |
5,3 |
|
42 |
Bensin |
2011 |
5,3 |
|
43 |
Bensin |
2012 |
7,2 |
|
44 |
Bensin |
2013 |
0,0 |
|
45 |
Bensin |
2014 |
0,0 |
|
46 |
Bensin |
2015 |
0,0 |
|
47 |
Bensin |
2016 |
0,0 |
|
48 |
Bensin |
2017 |
0,0 |
|
49 |
Bensin |
2018 |
0,0 |
|
50 |
Bensin |
2019 |
0,0 |
|
51 |
Etanol |
2001 |
0,8 |
|
52 |
Etanol |
2002 |
1,0 |
|
53 |
Etanol |
2003 |
1,2 |
|
54 |
Etanol |
2004 |
1,3 |
|
55 |
Etanol |
2005 |
4,7 |
|
56 |
Etanol |
2006 |
12 |
|
57 |
Etanol |
2007 |
14 |
|
58 |
Etanol |
2008 |
28 |
|
59 |
Etanol |
2009 |
21 |
|
60 |
Etanol |
2010 |
13 |
|
61 |
Etanol |
2011 |
6,6 |
|
62 |
Etanol |
2012 |
2,1 |
|
63 |
Etanol |
2013 |
1,4 |
|
64 |
Etanol |
2014 |
0,7 |
|
65 |
Etanol |
2015 |
0,3 |
|
66 |
Etanol |
2016 |
0,10 |
|
67 |
Etanol |
2017 |
0,3 |
|
68 |
Etanol |
2018 |
0,4 |
|
69 |
Etanol |
2019 |
0,10 |
|
70 |
Etanol |
2020 |
0,0 |
|
71 |
Etanol |
2021 |
0,2 |
|
72 |
Etanol |
2022 |
0,7 |
|
73 |
Etanol |
2023 |
1,0 |
|
74 |
Biogas |
2001 |
0,06 |
|
75 |
Biogas |
2002 |
0,08 |
|
76 |
Biogas |
2003 |
0,2 |
|
77 |
Biogas |
2004 |
0,2 |
|
78 |
Biogas |
2005 |
0,8 |
|
79 |
Biogas |
2006 |
2,0 |
|
80 |
Biogas |
2007 |
0,7 |
|
81 |
Biogas |
2008 |
0,6 |
|
82 |
Biogas |
2009 |
3,2 |
|
83 |
Biogas |
2010 |
3,5 |
|
84 |
Biogas |
2011 |
3,5 |
|
85 |
Biogas |
2012 |
3,3 |
|
86 |
Biogas |
2013 |
1,9 |
|
87 |
Biogas |
2014 |
2,1 |
|
88 |
Biogas |
2015 |
2,1 |
|
89 |
Biogas |
2016 |
0,9 |
|
90 |
Biogas |
2017 |
1,0 |
|
91 |
Biogas |
2018 |
1,0 |
|
92 |
Biogas |
2019 |
1,2 |
|
93 |
Biogas |
2020 |
0,7 |
|
94 |
Biogas |
2021 |
0,2 |
|
95 |
Biogas |
2022 |
0,5 |
|
96 |
Biogas |
2023 |
0,4 |
|
97 |
Elhybrid |
2001 |
0,08 |
|
98 |
Elhybrid |
2002 |
0,05 |
|
99 |
Elhybrid |
2003 |
0,06 |
|
100 |
Elhybrid |
2004 |
0,4 |
|
101 |
Elhybrid |
2005 |
1,1 |
|
102 |
Elhybrid |
2006 |
1,3 |
|
103 |
Elhybrid |
2007 |
1,5 |
|
104 |
Elhybrid |
2008 |
2,6 |
|
105 |
Elhybrid |
2009 |
1,8 |
|
106 |
Elhybrid |
2010 |
1,6 |
|
107 |
Elhybrid |
2011 |
1,2 |
|
108 |
Elhybrid |
2012 |
1,2 |
|
109 |
Elhybrid |
2013 |
2,3 |
|
110 |
Elhybrid |
2014 |
2,3 |
|
111 |
Elhybrid |
2015 |
2,4 |
|
112 |
Elhybrid |
2016 |
2,9 |
|
113 |
Elhybrid |
2017 |
3,5 |
|
114 |
Elhybrid |
2018 |
2,4 |
|
115 |
Elhybrid |
2019 |
0,0 |
|
116 |
Elhybrid |
2020 |
0,0 |
|
117 |
Elhybrid |
2022 |
0,0 |
|
118 |
El och laddhybrid |
2010 |
0,0 |
|
119 |
El och laddhybrid |
2011 |
0,05 |
|
120 |
El och laddhybrid |
2012 |
0,5 |
|
121 |
El och laddhybrid |
2013 |
0,7 |
|
122 |
El och laddhybrid |
2014 |
2,4 |
|
123 |
El och laddhybrid |
2015 |
3,3 |
|
124 |
El och laddhybrid |
2016 |
6,1 |
|
125 |
El och laddhybrid |
2017 |
8,2 |
|
126 |
El och laddhybrid |
2018 |
12 |
|
127 |
El och laddhybrid |
2019 |
15 |
|
128 |
El och laddhybrid |
2020 |
40 |
|
129 |
El och laddhybrid |
2021 |
53 |
|
130 |
El och laddhybrid |
2022 |
59 |
|
131 |
El och laddhybrid |
2023 |
66 |
Kommentar
Statistiken visar på en förändring av fordonsflottans sammansättning. Trenden med en allt större andel snåla dieselbilar och en mindre andel etanolbilar och gasbilar som växte under mitten av 2010-talet har minskat kraftigt och ersatts av eldrift.
Andelen miljöfordon är större än andelen icke-miljöfordon av den totala mängden nyregistreringar av personbilar. Andelen var 67,7 procent i Stockholms län år 2023 vilket kan jämföras med 60,5 procent år 2022.