Indikatorn mäter hur stor andel av de nya bilar som säljs i Stockholms län som är miljöbilar.
Andel miljöbilar i nybilsförsäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 1Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2001 |
0,9 |
1 |
Totalt |
2002 |
1,1 |
2 |
Totalt |
2003 |
1,5 |
3 |
Totalt |
2004 |
1,9 |
4 |
Totalt |
2005 |
6,6 |
5 |
Totalt |
2006 |
17 |
6 |
Totalt |
2007 |
19 |
7 |
Totalt |
2008 |
37 |
8 |
Totalt |
2009 |
38 |
9 |
Totalt |
2010 |
37 |
10 |
Totalt |
2011 |
40 |
11 |
Totalt |
2012 |
44 |
12 |
Totalt |
2013 |
13 |
13 |
Totalt |
2014 |
21 |
14 |
Totalt |
2015 |
22 |
15 |
Totalt |
2016 |
22 |
16 |
Totalt |
2017 |
22 |
17 |
Totalt |
2018 |
19 |
18 |
Totalt |
2019 |
17 |
19 |
Totalt |
2020 |
41 |
20 |
Totalt |
2021 |
53 |
21 |
Totalt |
2022 |
60 |
22 |
Totalt |
2023 |
68 |
23 |
Diesel |
2006 |
0,10 |
24 |
Diesel |
2007 |
1,5 |
25 |
Diesel |
2008 |
3,1 |
26 |
Diesel |
2009 |
6,1 |
27 |
Diesel |
2010 |
14 |
28 |
Diesel |
2011 |
23 |
29 |
Diesel |
2012 |
30 |
30 |
Diesel |
2013 |
6,5 |
31 |
Diesel |
2014 |
14 |
32 |
Diesel |
2015 |
14 |
33 |
Diesel |
2016 |
12 |
34 |
Diesel |
2017 |
9,0 |
35 |
Diesel |
2018 |
3,9 |
36 |
Diesel |
2019 |
0,0 |
37 |
Bensin |
2006 |
1,2 |
38 |
Bensin |
2007 |
2,0 |
39 |
Bensin |
2008 |
2,7 |
40 |
Bensin |
2009 |
5,3 |
41 |
Bensin |
2010 |
5,3 |
42 |
Bensin |
2011 |
5,3 |
43 |
Bensin |
2012 |
7,2 |
44 |
Bensin |
2013 |
0,0 |
45 |
Bensin |
2014 |
0,0 |
46 |
Bensin |
2015 |
0,0 |
47 |
Bensin |
2016 |
0,0 |
48 |
Bensin |
2017 |
0,0 |
49 |
Bensin |
2018 |
0,0 |
50 |
Bensin |
2019 |
0,0 |
51 |
Etanol |
2001 |
0,8 |
52 |
Etanol |
2002 |
1,0 |
53 |
Etanol |
2003 |
1,2 |
54 |
Etanol |
2004 |
1,3 |
55 |
Etanol |
2005 |
4,7 |
56 |
Etanol |
2006 |
12 |
57 |
Etanol |
2007 |
14 |
58 |
Etanol |
2008 |
28 |
59 |
Etanol |
2009 |
21 |
60 |
Etanol |
2010 |
13 |
61 |
Etanol |
2011 |
6,6 |
62 |
Etanol |
2012 |
2,1 |
63 |
Etanol |
2013 |
1,4 |
64 |
Etanol |
2014 |
0,7 |
65 |
Etanol |
2015 |
0,3 |
66 |
Etanol |
2016 |
0,10 |
67 |
Etanol |
2017 |
0,3 |
68 |
Etanol |
2018 |
0,4 |
69 |
Etanol |
2019 |
0,10 |
70 |
Etanol |
2020 |
0,0 |
71 |
Etanol |
2021 |
0,2 |
72 |
Etanol |
2022 |
0,7 |
73 |
Etanol |
2023 |
1,0 |
74 |
Biogas |
2001 |
0,06 |
75 |
Biogas |
2002 |
0,08 |
76 |
Biogas |
2003 |
0,2 |
77 |
Biogas |
2004 |
0,2 |
78 |
Biogas |
2005 |
0,8 |
79 |
Biogas |
2006 |
2,0 |
80 |
Biogas |
2007 |
0,7 |
81 |
Biogas |
2008 |
0,6 |
82 |
Biogas |
2009 |
3,2 |
83 |
Biogas |
2010 |
3,5 |
84 |
Biogas |
2011 |
3,5 |
85 |
Biogas |
2012 |
3,3 |
86 |
Biogas |
2013 |
1,9 |
87 |
Biogas |
2014 |
2,1 |
88 |
Biogas |
2015 |
2,1 |
89 |
Biogas |
2016 |
0,9 |
90 |
Biogas |
2017 |
1,0 |
91 |
Biogas |
2018 |
1,0 |
92 |
Biogas |
2019 |
1,2 |
93 |
Biogas |
2020 |
0,7 |
94 |
Biogas |
2021 |
0,2 |
95 |
Biogas |
2022 |
0,5 |
96 |
Biogas |
2023 |
0,4 |
97 |
Elhybrid |
2001 |
0,08 |
98 |
Elhybrid |
2002 |
0,05 |
99 |
Elhybrid |
2003 |
0,06 |
100 |
Elhybrid |
2004 |
0,4 |
101 |
Elhybrid |
2005 |
1,1 |
102 |
Elhybrid |
2006 |
1,3 |
103 |
Elhybrid |
2007 |
1,5 |
104 |
Elhybrid |
2008 |
2,6 |
105 |
Elhybrid |
2009 |
1,8 |
106 |
Elhybrid |
2010 |
1,6 |
107 |
Elhybrid |
2011 |
1,2 |
108 |
Elhybrid |
2012 |
1,2 |
109 |
Elhybrid |
2013 |
2,3 |
110 |
Elhybrid |
2014 |
2,3 |
111 |
Elhybrid |
2015 |
2,4 |
112 |
Elhybrid |
2016 |
2,9 |
113 |
Elhybrid |
2017 |
3,5 |
114 |
Elhybrid |
2018 |
2,4 |
115 |
Elhybrid |
2019 |
0,0 |
116 |
Elhybrid |
2020 |
0,0 |
117 |
Elhybrid |
2022 |
0,0 |
118 |
El och laddhybrid |
2010 |
0,0 |
119 |
El och laddhybrid |
2011 |
0,05 |
120 |
El och laddhybrid |
2012 |
0,5 |
121 |
El och laddhybrid |
2013 |
0,7 |
122 |
El och laddhybrid |
2014 |
2,4 |
123 |
El och laddhybrid |
2015 |
3,3 |
124 |
El och laddhybrid |
2016 |
6,1 |
125 |
El och laddhybrid |
2017 |
8,2 |
126 |
El och laddhybrid |
2018 |
12 |
127 |
El och laddhybrid |
2019 |
15 |
128 |
El och laddhybrid |
2020 |
40 |
129 |
El och laddhybrid |
2021 |
53 |
130 |
El och laddhybrid |
2022 |
59 |
131 |
El och laddhybrid |
2023 |
66 |
Kommentar
Statistiken visar på en förändring av fordonsflottans sammansättning. Trenden med en allt större andel snåla dieselbilar och en mindre andel etanolbilar och gasbilar som växte under mitten av 2010-talet har minskat kraftigt och ersatts av eldrift.
Andelen miljöfordon är större än andelen icke-miljöfordon av den totala mängden nyregistreringar av personbilar. Andelen var 67,7 procent i Stockholms län år 2023 vilket kan jämföras med 60,5 procent år 2022.