Indikatorn visar försäljningen av miljöbränsle i Stockholms län relativt andelen fossila drivmedel. Uppföljningen görs på helår och avser energiandel.
Andel miljöbränsle i Stockholms län
Indikator TEMA. 7.6. 9Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Etanol |
2000 |
0,7 |
1 |
Etanol |
2001 |
0,7 |
2 |
Etanol |
2002 |
0,7 |
3 |
Etanol |
2003 |
0,5 |
4 |
Etanol |
2004 |
0,6 |
5 |
Etanol |
2005 |
0,7 |
6 |
Etanol |
2006 |
1,8 |
7 |
Etanol |
2007 |
2,0 |
8 |
Etanol |
2008 |
3,5 |
9 |
Etanol |
2009 |
3,1 |
10 |
Etanol |
2010 |
3,2 |
11 |
Etanol |
2011 |
3,3 |
12 |
Etanol |
2012 |
3,3 |
13 |
Etanol |
2013 |
3,6 |
14 |
Etanol |
2014 |
2,8 |
15 |
Etanol |
2015 |
2,0 |
16 |
Etanol |
2016 |
1,4 |
17 |
Etanol |
2017 |
1,0 |
18 |
Etanol |
2018 |
0,8 |
19 |
Etanol |
2019 |
0,7 |
20 |
Etanol |
2020 |
0,5 |
Datakälla: Rapport från Miljöbilar i Stockholm: Försäljning av miljöfordon och förnybara drivmedel i Stockholm
Kommentar
Det är framförallt 100% HVO (Hydrerade Vegetabiliska Oljor) som har ökat över tid. Även rapsbränsle har ökat. Försäljningen av Etanol (E85 och Etamax D ligger på fortsatt väldigt låg nivå och antaltet bilar i trafik som kan drivas av E85 minskar.