Andel miljölastbilar i försäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Fordonsgas |
2006 |
2,7 |
1 |
Fordonsgas |
2007 |
1,3 |
2 |
Fordonsgas |
2008 |
1,64 |
3 |
Fordonsgas |
2009 |
3,3 |
4 |
Fordonsgas |
2010 |
3,67 |
5 |
Fordonsgas |
2011 |
1,74 |
6 |
Fordonsgas |
2012 |
5,43 |
7 |
Fordonsgas |
2013 |
2,53 |
8 |
Fordonsgas |
2014 |
3,7 |
9 |
Fordonsgas |
2015 |
2,6 |
10 |
Fordonsgas |
2016 |
2,2 |
11 |
Fordonsgas |
2017 |
4,3 |
12 |
Fordonsgas |
2018 |
2,8 |
13 |
Fordonsgas |
2019 |
4,9 |
14 |
Fordonsgas |
2020 |
3,5 |
15 |
Fordonsgas |
2021 |
4,7 |
16 |
Fordonsgas |
2022 |
9,1 |
17 |
Fordonsgas |
2023 |
17,8 |
Kommentar
Andelen miljöfordon av de nyregistrerade tunga lastbilarna ökar, men är fortsatt låg. De miljölastbilar som är flest är fordonsgasbilar följt av ellastbilar.
Viktigt att poängtera är att staden inte har möjlighet att identifiera och räkna de diesellastbilar som har leverantörens godkännande att drivas med HVO.