Andel miljölastbilar i försäljningen
Indikator TEMA. 7.6. 5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2006 |
2,7 |
1 |
Totalt |
2007 |
1,3 |
2 |
Totalt |
2008 |
1,8 |
3 |
Totalt |
2009 |
3,5 |
4 |
Totalt |
2010 |
4,1 |
5 |
Totalt |
2011 |
2,7 |
6 |
Totalt |
2012 |
6,74 |
7 |
Totalt |
2013 |
3,38 |
8 |
Totalt |
2014 |
3,9 |
9 |
Totalt |
2015 |
3,3 |
10 |
Totalt |
2016 |
3,5 |
11 |
Totalt |
2017 |
4,9 |
12 |
Totalt |
2018 |
3,8 |
13 |
Totalt |
2019 |
6,2 |
14 |
Totalt |
2020 |
4,9 |
15 |
Totalt |
2021 |
6,4 |
16 |
Totalt |
2022 |
13,1 |
17 |
Etanol |
2008 |
0,08 |
18 |
Etanol |
2009 |
0,2 |
19 |
Etanol |
2010 |
0,43 |
20 |
Etanol |
2011 |
0,78 |
21 |
Etanol |
2012 |
1,01 |
22 |
Etanol |
2013 |
0,21 |
23 |
Etanol |
2014 |
0,1 |
24 |
Etanol |
2015 |
0,4 |
25 |
Etanol |
2016 |
1,2 |
26 |
Etanol |
2017 |
0,1 |
27 |
Etanol |
2018 |
0,6 |
28 |
Etanol |
2019 |
0,6 |
29 |
Etanol |
2020 |
0,7 |
30 |
Etanol |
2021 |
0,1 |
31 |
Etanol |
2022 |
0 |
32 |
Elhybrid |
2011 |
0,17 |
33 |
Elhybrid |
2012 |
0,3 |
34 |
Elhybrid |
2013 |
0,63 |
35 |
Elhybrid |
2015 |
0 |
36 |
Elhybrid |
2016 |
0,1 |
37 |
Elhybrid |
2017 |
0,3 |
38 |
Elhybrid |
2018 |
0,1 |
39 |
Elhybrid |
2019 |
0,3 |
40 |
Elhybrid |
2020 |
0 |
41 |
Elhybrid |
2021 |
0,6 |
42 |
Elhybrid |
2022 |
0,5 |
43 |
El och laddhybrid |
2008 |
0,08 |
44 |
El och laddhybrid |
2017 |
0,1 |
45 |
El och laddhybrid |
2018 |
0 |
46 |
El och laddhybrid |
2019 |
0 |
47 |
El och laddhybrid |
2020 |
0,4 |
48 |
El och laddhybrid |
2021 |
1,1 |
49 |
El och laddhybrid |
2022 |
3,9 |
50 |
Rapsbränsle |
2015 |
0,3 |
51 |
Rapsbränsle |
2016 |
0 |
52 |
Rapsbränsle |
2017 |
0 |
53 |
HVO |
2017 |
0,1 |
54 |
HVO |
2018 |
0,3 |
55 |
HVO |
2019 |
0,4 |
56 |
HVO |
2020 |
0,3 |
57 |
HVO |
2021 |
0,1 |
58 |
HVO |
2022 |
0,1 |
59 |
Fordonsgas |
2006 |
2,7 |
60 |
Fordonsgas |
2007 |
1,3 |
61 |
Fordonsgas |
2008 |
1,64 |
62 |
Fordonsgas |
2009 |
3,3 |
63 |
Fordonsgas |
2010 |
3,67 |
64 |
Fordonsgas |
2011 |
1,74 |
65 |
Fordonsgas |
2012 |
5,43 |
66 |
Fordonsgas |
2013 |
2,53 |
67 |
Fordonsgas |
2014 |
3,7 |
68 |
Fordonsgas |
2015 |
2,6 |
69 |
Fordonsgas |
2016 |
2,2 |
70 |
Fordonsgas |
2017 |
4,3 |
71 |
Fordonsgas |
2018 |
2,8 |
72 |
Fordonsgas |
2019 |
4,9 |
73 |
Fordonsgas |
2020 |
3,5 |
74 |
Fordonsgas |
2021 |
4,7 |
75 |
Fordonsgas |
2022 |
9,1 |
Kommentar
Andelen miljölastbilar av nyregistrerade tunga fordon har legat mellan ca 3 och 4 procent sedan år 2009, med år 2012 och år 2019 som undantag då försäljningen låg på över 6 procent. Andelen miljölastbilar som drivs med fordonsgas har nästan fördubblat mellan åren 2021 och 2022. Viktigt att poängtera är att staden inte har möjlighet att identifiera och räkna de diesellastbilar som har leverantörens godkännande att drivas med HVO.