Indikatorn mäter hur stor andel av de nya bilar som säljs i Stockholms län som är miljöbilar.
Andel miljöbilar i nybilsförsäljningen
Indikator TEMA.7.6.1Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
2001 |
0,9 |
|
1 |
2002 |
1,1 |
|
2 |
2003 |
1,5 |
|
3 |
2004 |
1,9 |
|
4 |
2005 |
6,6 |
|
5 |
2006 |
17 |
|
6 |
2007 |
19 |
|
7 |
2008 |
37 |
|
8 |
2009 |
38 |
|
9 |
2010 |
37 |
|
10 |
2011 |
40 |
|
11 |
2012 |
44 |
|
12 |
2013 |
13 |
|
13 |
2014 |
21 |
|
14 |
2015 |
22 |
|
15 |
2016 |
22 |
|
16 |
2017 |
22 |
|
17 |
2018 |
19 |
|
18 |
2019 |
17 |
|
19 |
2020 |
41 |
|
20 |
2021 |
53 |
|
21 |
2022 |
60 |
|
22 |
2006 |
0,10 |
|
23 |
2007 |
1,5 |
|
24 |
2008 |
3,1 |
|
25 |
2009 |
6,1 |
|
26 |
2010 |
14 |
|
27 |
2011 |
23 |
|
28 |
2012 |
30 |
|
29 |
2013 |
6,5 |
|
30 |
2014 |
14 |
|
31 |
2015 |
14 |
|
32 |
2016 |
12 |
|
33 |
2017 |
9,0 |
|
34 |
2018 |
3,9 |
|
35 |
2019 |
0,0 |
|
36 |
2006 |
1,2 |
|
37 |
2007 |
2,0 |
|
38 |
2008 |
2,7 |
|
39 |
2009 |
5,3 |
|
40 |
2010 |
5,3 |
|
41 |
2011 |
5,3 |
|
42 |
2012 |
7,2 |
|
43 |
2013 |
0,0 |
|
44 |
2014 |
0,0 |
|
45 |
2015 |
0,0 |
|
46 |
2016 |
0,0 |
|
47 |
2017 |
0,0 |
|
48 |
2018 |
0,0 |
|
49 |
2019 |
0,0 |
|
50 |
2001 |
0,8 |
|
51 |
2002 |
1,0 |
|
52 |
2003 |
1,2 |
|
53 |
2004 |
1,3 |
|
54 |
2005 |
4,7 |
|
55 |
2006 |
12 |
|
56 |
2007 |
14 |
|
57 |
2008 |
28 |
|
58 |
2009 |
21 |
|
59 |
2010 |
13 |
|
60 |
2011 |
6,6 |
|
61 |
2012 |
2,1 |
|
62 |
2013 |
1,4 |
|
63 |
2014 |
0,7 |
|
64 |
2015 |
0,3 |
|
65 |
2016 |
0,10 |
|
66 |
2017 |
0,3 |
|
67 |
2018 |
0,4 |
|
68 |
2019 |
0,10 |
|
69 |
2020 |
0,0 |
|
70 |
2021 |
0,2 |
|
71 |
2022 |
0,7 |
|
72 |
2001 |
0,06 |
|
73 |
2002 |
0,08 |
|
74 |
2003 |
0,2 |
|
75 |
2004 |
0,2 |
|
76 |
2005 |
0,8 |
|
77 |
2006 |
2,0 |
|
78 |
2007 |
0,7 |
|
79 |
2008 |
0,6 |
|
80 |
2009 |
3,2 |
|
81 |
2010 |
3,5 |
|
82 |
2011 |
3,5 |
|
83 |
2012 |
3,3 |
|
84 |
2013 |
1,9 |
|
85 |
2014 |
2,1 |
|
86 |
2015 |
2,1 |
|
87 |
2016 |
0,9 |
|
88 |
2017 |
1,0 |
|
89 |
2018 |
1,0 |
|
90 |
2019 |
1,2 |
|
91 |
2020 |
0,7 |
|
92 |
2021 |
0,2 |
|
93 |
2022 |
0,5 |
|
94 |
2001 |
0,08 |
|
95 |
2002 |
0,05 |
|
96 |
2003 |
0,06 |
|
97 |
2004 |
0,4 |
|
98 |
2005 |
1,0 |
|
99 |
2006 |
1,3 |
|
100 |
2007 |
1,5 |
|
101 |
2008 |
2,6 |
|
102 |
2009 |
1,8 |
|
103 |
2010 |
1,6 |
|
104 |
2011 |
1,2 |
|
105 |
2012 |
1,1 |
|
106 |
2013 |
2,3 |
|
107 |
2014 |
2,3 |
|
108 |
2015 |
2,4 |
|
109 |
2016 |
2,9 |
|
110 |
2017 |
3,5 |
|
111 |
2018 |
2,4 |
|
112 |
2019 |
0,0 |
|
113 |
2020 |
0,0 |
|
114 |
2022 |
0,0 |
|
115 |
2010 |
0,0 |
|
116 |
2011 |
0,05 |
|
117 |
2012 |
0,5 |
|
118 |
2013 |
0,7 |
|
119 |
2014 |
2,4 |
|
120 |
2015 |
3,3 |
|
121 |
2016 |
6,1 |
|
122 |
2017 |
8,2 |
|
123 |
2018 |
12 |
|
124 |
2019 |
15 |
|
125 |
2020 |
40 |
|
126 |
2021 |
53 |
|
127 |
2022 |
59 |
Kommentar
Under flera år har en allt större andel av de nya bilar som sålts varit miljöbilar. Under år 2020 skärptes den statliga miljöbilsdefinitionen för att endast innefatta rena elbilar samt laddhybrider.
Statistiken visar på en förändring av fordonsflottans sammansättning. Trenden med en allt större andel snåla dieselbilar och en mindre andel etanolbilar och gasbilar som växte under mitten av 2010-talet har minskat kraftigt och ersats av eldrift.