Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator TEMA. 1.1. 4

Indikatorn visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn. Indikatorn omfattar växthusgasutsläpp från vägtrafiken, arbetsmaskiner, luftfart upp till 915 meter från Bromma flygplats samt fartygstrafik inom Stockholms geografiska gräns. Utsläpp från spårtrafik är inte medtagen då dessa endast står för någon promille av transportsektorns utsläpp.

Växthusgasutsläpp per stockholmare från transporter i Stockholm.

Datakälla: Miljöförvaltningen (SLB), SCB, RUS, Swedavia, Stockholm Hamn
Trend:
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll sedan 2019
Senaste värdet:
0,08 ton CO2e/inv (2024)
Utgångsvärde:
0,09 ton CO2e/inv (2019)

Kommentar

Delmål 2.2: Minskad klimatpåverkan från transportsektorn i Miljöprogram 2030 innebär att utsläppen från transportsektorn i Stockholms geografiska område ska minska med 80 procent till år 2030 (jämfört med år 2010).

Vägtransporter står för den största andelen av utsläppen och är också det område där utsläppen ökat under 2024. Utsläpp från sjöfart (hamn och farled) samt flyg (start och landning vid Bromma flygplats) minskade kraftigt under pandemin. Från och med 2022 har utsläppen ökat något men är inte tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. Utsläpp från arbetsmaskiner står för drygt 10 procent av utsläppen från transportsektorn, och har minskat något de senaste åren. Utsläpp från spårtrafik är fortsatt låg och står för mindre än en procent av utsläppen från transportsektorn.

Ansvarig organisation
  • Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2025-06-18