Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator TEMA. 1.1. 4

Indikatorn visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn. Indikatorn omfattar växthusgasutsläpp från vägtrafiken, arbetsmaskiner, luftfart upp till 915 meter från Bromma flygplats samt fartygstrafik inom Stockholms geografiska gräns. Utsläpp från spårtrafik är inte medtagen då dessa endast står för någon promille av transportsektorns utsläpp.

Växthusgasutsläpp per stockholmare från transporter i Stockholm.

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2e/inv)

0

Flyg

1990

0,02

1

Flyg

2000

0,02

2

Flyg

2001

0,02

3

Flyg

2002

0,02

4

Flyg

2003

0,02

5

Flyg

2004

0,02

6

Flyg

2005

0,02

7

Flyg

2006

0,02

8

Flyg

2007

0,02

9

Flyg

2008

0,02

10

Flyg

2009

0,02

11

Flyg

2010

0,02

12

Flyg

2011

0,02

13

Flyg

2012

0,02

14

Flyg

2013

0,02

15

Flyg

2014

0,02

16

Flyg

2015

0,02

17

Flyg

2016

0,02

18

Flyg

2017

0,02

19

Flyg

2018

0,02

20

Flyg

2019

0,02

21

Flyg

2020

0,004

22

Flyg

2021

0,005

23

Flyg

2022

0,008

24

Flyg

2023

0,01

Datakälla: Miljöförvaltningen (SLB), SCB, RUS, Swedavia, Stockholm Hamn

Kommentar

Transporter står för hälften av växthusgasutsläppen. De totala utsläppen från transporter har minskat med cirka 25 procent sedan år 1990 trots att befolkningen har ökat.

Vägtransporter dominerar utsläppen från transportsektorn och står för cirka 80 procent av de totala utsläppen från transporter. Utsläppen från vägtrafiken beräknas med en trafikmodell som utgår ifrån trafikarbete, hastighet och fordonssammansättning. Totalt sett har utsläppen från vägtrafik minskat med cirka 40 procent sedan år 1990. De minskade utsläpp beror på ett minskat trafikarbete, en ökad andel förnybara bränslen, energieffektivare fordon samt elektrifiering av fordonsflottan.

Ansvarig organisation
  • Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2024-09-14