Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Inköp i stormarknad utanför stadsdelen

Indikator TEMA.10.4.7

Nyckeltalet visar hur stor andel av invånarna i Stockholms stad som handlar större delen av hushållets livsmedel och dagligvaror i stormarknad/lågprisaffär utanför den egna stadsdelen.

Andel invånare som handlar större delen av hushållets livsmedel och dagligvaror i stormarknad/lågprisaffär utanför den egna stadsdelen.

Rad-id Stadsdel Senaste värdet (%) Datum

0

Rinkeby-Kista

 47

2010

1

Spånga-Tensta

 47

2010

2

Älvsjö

 45

2010

3

Skarpnäck

 39

2010

4

Bromma

 38

2010

5

Hägersten-Liljeholmen

 35

2010

6

Farsta

 29

2010

7

Skärholmen

 28

2010

8

Hässelby-Vällingby

 25

2010

9

Enskede-Årsta-Vantör

 24

2010

10

Hela Stockholm

 21

2016

11

Östermalm

 16

2010

12

Norrmalm

 15

2010

13

Södermalm

 14

2010

14

Kungsholmen

 9

2010

Datakälla: Medborgarenkäten Miljö och miljövanor i Stockholm, Miljöförvaltningen

Kommentar

En majoritet av invånarna i staden handlar i huvudsak dagligvaror i en affär i den egna stadsdelen, medan ungefär var femte invånare handlar allt eller större delen på stormarknad. Sedan undersökningen sist genomfördes 2013 kan konstateras att det skett en ökning i andelen som handlar hushållets livsmedel och dagligvaror via internet. 2013 uppgav 3 procent att de handlar allt via internet, medan motsvarande siffra i årets undersökning är det dubbla. Även andelen som svarar att de till viss del handlar på internet har ökat.

Uppdaterad: 2019-05-23