Gå direkt till sidans innehåll

Andel kollektiva resor, dygn

Indikator TEMA. 7.4. 3

Indikatorn visar kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot resor med bil. Mätning sker vid tre olika gatusnitt; innerstadssnittet (som utgår från tullarna), regioncentrumsnittet och Saltsjö–Mälarsnittet. Mätningarna avser båda riktningarna. Mätningar över innerstadssnittet sker 06.00–21.00. För de andra gatusnitten görs mätningar under hela dygnet.

Andel kollektivtrafikresor, dygnstrafik båda riktningarna

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Saltsjö-Mälarsnittet

1999

54

1

Saltsjö-Mälarsnittet

2000

54

2

Saltsjö-Mälarsnittet

2001

54

3

Saltsjö-Mälarsnittet

2002

54

4

Saltsjö-Mälarsnittet

2003

54

5

Saltsjö-Mälarsnittet

2004

55

6

Saltsjö-Mälarsnittet

2005

55

7

Saltsjö-Mälarsnittet

2006

57

8

Saltsjö-Mälarsnittet

2007

57

9

Saltsjö-Mälarsnittet

2008

61

10

Saltsjö-Mälarsnittet

2009

58

11

Saltsjö-Mälarsnittet

2010

58

12

Saltsjö-Mälarsnittet

2011

58

13

Saltsjö-Mälarsnittet

2012

60

14

Saltsjö-Mälarsnittet

2013

60

15

Saltsjö-Mälarsnittet

2014

62

16

Saltsjö-Mälarsnittet

2015

61

17

Saltsjö-Mälarsnittet

2016

63

18

Saltsjö-Mälarsnittet

2017

64

19

Saltsjö-Mälarsnittet

2018

63

20

Saltsjö-Mälarsnittet

2019

65

21

Saltsjö-Mälarsnittet

2020

53

22

Saltsjö-Mälarsnittet

2021

55

Datakälla: SL och länet/regionen (rapport från SL)

Kommentar

Andelen kollektivtrafikresor har ökat sedan början på 2000-talet. Särskilt gäller detta resor till och från innerstaden och Saltsjö-Mälarsnittet. Över regioncentrumsnittet är ökningen inte lika stor. De senaste åren har andelen kollektiva resor minskat över regioncentrumsnittet.

Ansvarig organisation
  • Trafikkontoret
Aktör
  • Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2024-09-04