Gå direkt till sidans innehåll

Resande till innerstaden

Indikator TEMA. 7.4. 2

Indikatorn visar kollektivtrafikens konkurrenskraft för resor till innerstaden gentemot resor med bil.

Mätningar sker i riktning in mot staden kl. 06-09 vid innerstadssnittet som utgår från tullarna (även kallat infartssnittet och tullsnittet).

Antal resor till innerstaden en vardag kl. 06-09

Rad-id Mätområde Datum Värde (tusental)

0

Bil

1973

70

1

Bil

1974

69

2

Bil

1975

73

3

Bil

1976

75

4

Bil

1977

74

5

Bil

1978

72

6

Bil

1979

71

7

Bil

1980

68

8

Bil

1981

64

9

Bil

1982

66

10

Bil

1984

70

11

Bil

1985

76

12

Bil

1987

81

13

Bil

1988

82

14

Bil

1989

83

15

Bil

1990

79

16

Bil

1991

73

17

Bil

1992

72

18

Bil

1993

71

19

Bil

1994

70

20

Bil

1995

70

21

Bil

1996

70

22

Bil

1997

69

23

Bil

1998

69

24

Bil

1999

71

25

Bil

2000

71

26

Bil

2001

71

27

Bil

2002

70

28

Bil

2003

70

29

Bil

2004

69

30

Bil

2005

65

31

Bil

2006

60

32

Bil

2007

56

33

Bil

2008

56

34

Bil

2009

54

35

Bil

2010

52

36

Bil

2011

51

37

Bil

2012

54

38

Bil

2013

55

39

Bil

2014

51

40

Bil

2015

54

41

Bil

2016

50

42

Bil

2017

53

43

Bil

2018

52

44

Bil

2019

51

45

Bil

2020

46

46

Bil

2021

45

47

Bil

2022

44

48

Bil

2023

44

49

Kollektivtrafik

1973

134

50

Kollektivtrafik

1974

139

51

Kollektivtrafik

1975

139

52

Kollektivtrafik

1976

139

53

Kollektivtrafik

1977

140

54

Kollektivtrafik

1978

145

55

Kollektivtrafik

1979

148

56

Kollektivtrafik

1980

152

57

Kollektivtrafik

1981

150

58

Kollektivtrafik

1982

150

59

Kollektivtrafik

1984

151

60

Kollektivtrafik

1985

153

61

Kollektivtrafik

1987

151

62

Kollektivtrafik

1988

155

63

Kollektivtrafik

1989

149

64

Kollektivtrafik

1990

148

65

Kollektivtrafik

1991

140

66

Kollektivtrafik

1992

140

67

Kollektivtrafik

1993

134

68

Kollektivtrafik

1994

136

69

Kollektivtrafik

1995

141

70

Kollektivtrafik

1996

146

71

Kollektivtrafik

1997

146

72

Kollektivtrafik

1998

151

73

Kollektivtrafik

1999

156

74

Kollektivtrafik

2000

161

75

Kollektivtrafik

2001

162

76

Kollektivtrafik

2002

156

77

Kollektivtrafik

2003

155

78

Kollektivtrafik

2004

149

79

Kollektivtrafik

2005

156

80

Kollektivtrafik

2006

161

81

Kollektivtrafik

2007

164

82

Kollektivtrafik

2008

168

83

Kollektivtrafik

2009

169

84

Kollektivtrafik

2010

178

85

Kollektivtrafik

2011

177

86

Kollektivtrafik

2012

182

87

Kollektivtrafik

2013

194

88

Kollektivtrafik

2014

191

89

Kollektivtrafik

2015

198

90

Kollektivtrafik

2016

190

91

Kollektivtrafik

2017

194

92

Kollektivtrafik

2018

201

93

Kollektivtrafik

2019

215

94

Kollektivtrafik

2020

108

95

Kollektivtrafik

2021

127

96

Kollektivtrafik

2022

165

97

Kollektivtrafik

2023

161

Datakälla: SL och regionen (rapport från SL)

Kommentar

Antalet kollektivtrafikresor till Stockholms innerstad under morgonens högtrafikperiod har ökat betydligt. Samtidigt har antalet resor med bil minskat.

Ansvarig organisation
  • Miljöförvaltningen
  • Trafikkontoret
Kontakt
Uppdaterad: 2024-01-30