Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Bättre luftkvalitet i Stockholm

Biltrafik Centralbron
Biltrafik Centralbron. Foto: Johan-Pontén
Artikel TEMA.2.

Den nya årsrapporten för luften i Stockholm 2023, visar att luftkvaliteten för de flesta luftföroreningar ligger inom godkända nivåer. För att nå miljömålen och kommande skärpta lagkrav måste dock utsläppen minska ytterligare.

Vissa mätvärden klarade miljökvalitetsnormen

Kvävedioxid och småpartiklarna PM10 och PM2.5 var inom den nuvarande miljökvalitetsnormen vid alla mätstationer. Halterna av svaveldioxid är sedan länge mycket låga vilket beror på minskad oljeförbränning och utbyggnaden av fjärrvärmen. Däremot klarades inte miljökvalitetsnormer för
kolmonoxid och marknära ozon.

Övergång till elfordon bidrar

Lars Burman, miljöutredare vid SLB-analys på miljöförvaltningen berättar:

– I stort sett varje år när det anordnas motorevenemang med gamla bilar utan avgasrening, så överskrids de högsta tillåtna halterna av kolmonoxid på Sveavägen. Den varma och soliga våren år 2023 innebar även att halterna av marknära ozon var för höga under några dagar i maj.

Höga partikelhalter

Halterna av kvävedioxid har länge varit ett problem i Stockholm men de senaste åren ses tydliga förbättringar vid mätstationerna. Det beror på att fordonen i Stockholm snabbt har elektrifierats samtidigt som de smutsigare dieselbilarna blivit färre. Även bland tunga fordon har utsläppen minskat då hårda avgaskrav gäller i den miljözon som omfattar nästan hela innerstaden. Den varma och soliga våren innebar även att vägbanorna i staden torkade upp och att mycket vägdamm som ansamlats under vintern virvlade upp i luften. Miljökvalitetsnormer för partiklar klarades, men däremot inte miljökvalitetsmålet ”Frisk luft”.

EU skärper inom kort de lagstadgade nivåerna för luftföroreningar med tanke på dagens kunskap om hur de påverkar människors hälsa och då särskilt känsliga grupper.