Gå direkt till sidans innehåll

Dygn över normvärdet för kvävedioxid

Indikator TEMA. 2.1. 5

För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.

Antal dygn där dygnsmedelvärdet för kvävedioxid (NO2) överskrider normvärdet 60 µg/m3

Rad-id Mätområde Datum Värde (dygn)

0

Lilla Essingen (E4/E20)

2005

20

1

Lilla Essingen (E4/E20)

2006

11

2

Lilla Essingen (E4/E20)

2007

13

3

Lilla Essingen (E4/E20)

2008

3

4

Lilla Essingen (E4/E20)

2009

9

5

Lilla Essingen (E4/E20)

2010

59

6

Lilla Essingen (E4/E20)

2011

23

7

Lilla Essingen (E4/E20)

2012

10

8

Lilla Essingen (E4/E20)

2013

23

9

Lilla Essingen (E4/E20)

2014

5

10

Lilla Essingen (E4/E20)

2015

15

11

Lilla Essingen (E4/E20)

2016

13

12

Lilla Essingen (E4/E20)

2017

8

13

Lilla Essingen (E4/E20)

2018

25

14

Lilla Essingen (E4/E20)

2019

7

15

Lilla Essingen (E4/E20)

2020

2

16

Lilla Essingen (E4/E20)

2021

3

17

Lilla Essingen (E4/E20)

2022

0

18

Lilla Essingen (E4/E20)

2023

0

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.

Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.

De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.

Ansvarig organisation
  • Trafiknämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2024-09-04