För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.
Dygn över normvärdet för kvävedioxid
Indikator TEMA. 2.1. 5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (dygn) |
---|---|---|---|
0 |
Norrlandsgatan |
2004 |
30 |
1 |
Norrlandsgatan |
2005 |
69 |
2 |
Norrlandsgatan |
2006 |
52 |
3 |
Norrlandsgatan |
2007 |
33 |
4 |
Norrlandsgatan |
2008 |
34 |
5 |
Norrlandsgatan |
2009 |
21 |
6 |
Norrlandsgatan |
2010 |
68 |
7 |
Norrlandsgatan |
2011 |
10 |
8 |
Norrlandsgatan |
2012 |
16 |
9 |
Norrlandsgatan |
2013 |
31 |
10 |
Norrlandsgatan |
2014 |
31 |
11 |
Norrlandsgatan |
2015 |
12 |
12 |
Norrlandsgatan |
2016 |
21 |
13 |
Norrlandsgatan |
2017 |
4 |
Kommentar
Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.
Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.
De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.