Gå direkt till sidans innehåll

Dygn över normvärdet för kvävedioxid

Indikator TEMA. 2.1. 5

För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.

Antal dygn där dygnsmedelvärdet för kvävedioxid (NO2) överskrider normvärdet 60 µg/m3

Rad-id Mätområde Datum Värde (dygn)

0

Sveavägen

1992

56

1

Sveavägen

1993

57

2

Sveavägen

1994

34

3

Sveavägen

1995

21

4

Sveavägen

1996

38

5

Sveavägen

1997

12

6

Sveavägen

1998

13

7

Sveavägen

1999

43

8

Sveavägen

2000

21

9

Sveavägen

2001

5

10

Sveavägen

2002

31

11

Sveavägen

2003

25

12

Sveavägen

2004

25

13

Sveavägen

2005

55

14

Sveavägen

2006

24

15

Sveavägen

2007

32

16

Sveavägen

2008

40

17

Sveavägen

2010

46

18

Sveavägen

2011

27

19

Sveavägen

2012

32

20

Sveavägen

2013

46

21

Sveavägen

2014

31

22

Sveavägen

2015

32

23

Sveavägen

2016

26

24

Sveavägen

2017

4

25

Sveavägen

2018

8

26

Sveavägen

2019

3

27

Sveavägen

2020

2

28

Sveavägen

2021

1

29

Sveavägen

2022

0

30

Sveavägen

2023

0

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.

Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.

De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.

Ansvarig organisation
  • Trafiknämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2024-09-04