För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.
Dygn över normvärdet för kvävedioxid
Indikator TEMA. 2.1. 5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (dygn) |
---|---|---|---|
0 |
Sveavägen |
1992 |
56 |
1 |
Sveavägen |
1993 |
57 |
2 |
Sveavägen |
1994 |
34 |
3 |
Sveavägen |
1995 |
21 |
4 |
Sveavägen |
1996 |
38 |
5 |
Sveavägen |
1997 |
12 |
6 |
Sveavägen |
1998 |
13 |
7 |
Sveavägen |
1999 |
43 |
8 |
Sveavägen |
2000 |
21 |
9 |
Sveavägen |
2001 |
5 |
10 |
Sveavägen |
2002 |
31 |
11 |
Sveavägen |
2003 |
25 |
12 |
Sveavägen |
2004 |
25 |
13 |
Sveavägen |
2005 |
55 |
14 |
Sveavägen |
2006 |
24 |
15 |
Sveavägen |
2007 |
32 |
16 |
Sveavägen |
2008 |
40 |
17 |
Sveavägen |
2010 |
46 |
18 |
Sveavägen |
2011 |
27 |
19 |
Sveavägen |
2012 |
32 |
20 |
Sveavägen |
2013 |
46 |
21 |
Sveavägen |
2014 |
31 |
22 |
Sveavägen |
2015 |
32 |
23 |
Sveavägen |
2016 |
26 |
24 |
Sveavägen |
2017 |
4 |
25 |
Sveavägen |
2018 |
8 |
26 |
Sveavägen |
2019 |
3 |
27 |
Sveavägen |
2020 |
2 |
28 |
Sveavägen |
2021 |
1 |
29 |
Sveavägen |
2022 |
0 |
30 |
Sveavägen |
2023 |
0 |
Kommentar
Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.
Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.
De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.