Gå direkt till sidans innehåll

Andel bilar med dubbdäck

Indikator TEMA. 2.2. 5

Halterna av inandningsbara partiklar, PM10, består till stor del av slitagepartiklar. Slitaget orsakas främst av dubbdäck som river upp asfalten. Registreringar av dubbdäckandelar på personbilar har gjorts i Stockholm sedan vintern 2004/2005. Data insamlas genom regelbundna ljudobservationer. Värdena avser midvintervärden, det vill säga då alla förväntas ha bytt till vinterdäck.

Andel personbilar med dubbdäck i Stockholm.

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Hornsgatan

2009

60

1

Hornsgatan

2010

43

2

Hornsgatan

2011

33

3

Hornsgatan

2012

31

4

Hornsgatan

2013

30

5

Hornsgatan

2014

27

6

Hornsgatan

2015

25

7

Hornsgatan

2016

27

8

Hornsgatan

2017

25

9

Hornsgatan

2018

24

10

Hornsgatan

2019

21

11

Hornsgatan

2020

20

12

Hornsgatan

2021

16

13

Hornsgatan

2022

15

14

Hornsgatan

2023

13

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

För att minska de höga partikelhalterna infördes dubbdäcksförbud på Hornsgatan i januari år 2010. Från och med januari år 2016 utökades förbudet till att även gälla Fleminggatan och delar av Kungsgatan. Användningen av dubbdäck har därefter mer än halverats på Hornsgatan. Andelen bilar med dubbdäck har även minskat tydligt i övriga innerstaden och för infartstrafiken till Stockholm.

Ansvarig organisation
  • Trafiknämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2024-04-23