Gå direkt till sidans innehåll

Andel bilar med dubbdäck

Indikator TEMA. 2.2. 5

Halterna av inandningsbara partiklar, PM10, består till stor del av slitagepartiklar. Slitaget orsakas främst av dubbdäck som river upp asfalten. Registreringar av dubbdäckandelar på personbilar har gjorts i Stockholm sedan vintern 2004/2005. Data insamlas genom regelbundna ljudobservationer. Värdena avser midvintervärden, det vill säga då alla förväntas ha bytt till vinterdäck.

Andel personbilar med dubbdäck i Stockholm.

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Infartstrafik

2005

71

1

Infartstrafik

2006

73

2

Infartstrafik

2007

73

3

Infartstrafik

2008

72

4

Infartstrafik

2009

71

5

Infartstrafik

2010

68

6

Infartstrafik

2011

65

7

Infartstrafik

2012

62

8

Infartstrafik

2013

55

9

Infartstrafik

2014

57

10

Infartstrafik

2015

54

11

Infartstrafik

2016

52

12

Infartstrafik

2017

53

13

Infartstrafik

2018

51

14

Infartstrafik

2019

50

15

Infartstrafik

2020

49

16

Infartstrafik

2021

47

17

Infartstrafik

2022

42

18

Infartstrafik

2023

37

19

Hornsgatan

2009

60

20

Hornsgatan

2010

43

21

Hornsgatan

2011

33

22

Hornsgatan

2012

31

23

Hornsgatan

2013

30

24

Hornsgatan

2014

27

25

Hornsgatan

2015

25

26

Hornsgatan

2016

27

27

Hornsgatan

2017

25

28

Hornsgatan

2018

24

29

Hornsgatan

2019

21

30

Hornsgatan

2020

20

31

Hornsgatan

2021

16

32

Hornsgatan

2022

15

33

Hornsgatan

2023

13

34

Sveavägen

2010

55

35

Sveavägen

2011

49

36

Sveavägen

2012

46

37

Sveavägen

2013

48

38

Sveavägen

2014

45

39

Sveavägen

2015

41

40

Sveavägen

2016

40

41

Sveavägen

2017

38

42

Sveavägen

2018

34

43

Sveavägen

2019

35

44

Sveavägen

2020

31

45

Sveavägen

2021

30

46

Sveavägen

2022

27

47

Sveavägen

2023

26

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

För att minska de höga partikelhalterna infördes dubbdäcksförbud på Hornsgatan i januari år 2010. Från och med januari år 2016 utökades förbudet till att även gälla Fleminggatan och delar av Kungsgatan. Användningen av dubbdäck har därefter mer än halverats på Hornsgatan. Andelen bilar med dubbdäck har även minskat tydligt i övriga innerstaden och för infartstrafiken till Stockholm.

Ansvarig organisation
  • Trafiknämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2024-04-23