Gå direkt till sidans innehåll

Andel bilar med dubbdäck

Indikator TEMA. 2.2. 5

Halterna av inandningsbara partiklar, PM10, består till stor del av slitagepartiklar. Slitaget orsakas främst av dubbdäck som river upp asfalten. Registreringar av dubbdäckandelar på personbilar har gjorts i Stockholm sedan vintern 2004/2005. Data insamlas genom regelbundna ljudobservationer. Värdena avser midvintervärden, det vill säga då alla förväntas ha bytt till vinterdäck.

Andel personbilar med dubbdäck i Stockholm.

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Infartstrafik

2005

71

1

Infartstrafik

2006

73

2

Infartstrafik

2007

73

3

Infartstrafik

2008

72

4

Infartstrafik

2009

71

5

Infartstrafik

2010

68

6

Infartstrafik

2011

65

7

Infartstrafik

2012

62

8

Infartstrafik

2013

55

9

Infartstrafik

2014

57

10

Infartstrafik

2015

54

11

Infartstrafik

2016

52

12

Infartstrafik

2017

53

13

Infartstrafik

2018

51

14

Infartstrafik

2019

50

15

Infartstrafik

2020

49

16

Infartstrafik

2021

47

17

Infartstrafik

2022

42

18

Infartstrafik

2023

37

19

Infartstrafik

2024

39

20

Hornsgatan

2009

60

21

Hornsgatan

2010

43

22

Hornsgatan

2011

33

23

Hornsgatan

2012

31

24

Hornsgatan

2013

30

25

Hornsgatan

2014

27

26

Hornsgatan

2015

25

27

Hornsgatan

2016

27

28

Hornsgatan

2017

25

29

Hornsgatan

2018

24

30

Hornsgatan

2019

21

31

Hornsgatan

2020

20

32

Hornsgatan

2021

16

33

Hornsgatan

2022

15

34

Hornsgatan

2023

13

35

Hornsgatan

2024

15

36

Sveavägen

2010

55

37

Sveavägen

2011

49

38

Sveavägen

2012

46

39

Sveavägen

2013

48

40

Sveavägen

2014

45

41

Sveavägen

2015

41

42

Sveavägen

2016

40

43

Sveavägen

2017

38

44

Sveavägen

2018

34

45

Sveavägen

2019

35

46

Sveavägen

2020

31

47

Sveavägen

2021

30

48

Sveavägen

2022

27

49

Sveavägen

2023

26

50

Sveavägen

2024

26

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

För att minska de höga partikelhalterna infördes dubbdäcksförbud på Hornsgatan i januari år 2010. Från och med januari år 2016 utökades förbudet till att även gälla Fleminggatan och delar av Kungsgatan. Användningen av dubbdäck har därefter mer än halverats på Hornsgatan. Andelen bilar med dubbdäck har även minskat tydligt i övriga innerstaden och för infartstrafiken till Stockholm.

Ansvarig organisation
  • Trafiknämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2025-06-19