Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

PM10 - årsmedelvärden

Indikator TEMA.2.2.2

Svenska miljökvalitetsnormer finns för dygns- och årsmedelvärden. Årsnormen för PM10 innebär att årsmedelvärdet inte får vara högre än 40 µg/m3 (mikrogram per kubikmeter luft).

I det nationella miljökvalitetsmålet Frisk luft finns ett målvärde för årsvärde som innebär att årsmedelvärdet inte får vara högre än 15 µg/m3.

Halterna av PM10 i luft, årsmedelvärden.

Rad-id Mätområde Datum Värde (µg/m3)

0

Innerstaden, taknivå

1994

16

1

Innerstaden, taknivå

1995

16

2

Innerstaden, taknivå

1996

17

3

Innerstaden, taknivå

1997

16

4

Innerstaden, taknivå

1998

14

5

Innerstaden, taknivå

1999

14

6

Innerstaden, taknivå

2000

15

7

Innerstaden, taknivå

2001

15

8

Innerstaden, taknivå

2002

16

9

Innerstaden, taknivå

2003

16

10

Innerstaden, taknivå

2004

15

11

Innerstaden, taknivå

2005

16

12

Innerstaden, taknivå

2006

17

13

Innerstaden, taknivå

2007

14

14

Innerstaden, taknivå

2008

14

15

Innerstaden, taknivå

2009

14

16

Innerstaden, taknivå

2010

13

17

Innerstaden, taknivå

2011

15

18

Innerstaden, taknivå

2012

13

19

Innerstaden, taknivå

2013

15

20

Innerstaden, taknivå

2014

14

21

Innerstaden, taknivå

2015

12

22

Innerstaden, taknivå

2016

12

23

Innerstaden, taknivå

2017

12

24

Innerstaden, taknivå

2018

11

25

Innerstaden, taknivå

2019

11

26

Innerstaden, taknivå

2020

10

27

Innerstaden, taknivå

2021

9,5

28

Innerstaden, taknivå

2022

9,5

29

Innerstaden, taknivå

2023

9,3

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

Halterna i Stockholm visar en generellt nedåtgående trend och ingen av mätstationerna har överskridit miljökvalitetsnormen under de senaste åren. Även vid gatustationerna har årsmedevärden av PM10 minskat. Vid gatustationen Hornsgatan har årsmedelvärdet halverats under perioden 1994–2021.

De minskade halterna av PM10 i Stockholm beror på flera olika orsaker. En av de viktigaste är att dubbdäckanvändningen har minskat. De senaste årens minskade halter beror även på intensiva åtgärder i form av dammbindning av gatorna. Precis som för kvävedioxid kan även minskad trafik under coronapandemin med delvis förklara de ovanligt låga halterna.

Tema