Gå direkt till sidans innehåll

Elsparkcyklar - passager per dygn

Elsparkcyklar
Elsparkcyklar
Indikator TEMA. 7.2. 9

Indikatorn visar antalet passager med elsparkcykel vid 16 mätpunkter i Stockholms innerstad - citysnittet. Elsparkcyklarna räknas manuellt en vardag per mätplats och år under maj-juni. Antalet passerande fordon under mättiden beräknas motsvara halva dygnstrafiken.

Antal passerande elsparkcyklar per dygn

Rad-id Mätområde Datum Värde (passager/dygn)

0

Totalt

2019

4082

1

Totalt

2020

2630

2

Totalt

2021

5170

3

Totalt

2022

7344

4

Totalt

2023

6364

5

Sturegatan

2019

498

6

Sturegatan

2020

286

7

Sturegatan

2021

610

8

Sturegatan

2022

614

9

Sturegatan

2023

780

10

Nybrogatan

2019

174

11

Nybrogatan

2020

120

12

Nybrogatan

2021

222

13

Nybrogatan

2022

232

14

Nybrogatan

2023

206

15

Barnhusbron

2019

156

16

Barnhusbron

2020

156

17

Barnhusbron

2021

416

18

Barnhusbron

2022

400

19

Barnhusbron

2023

392

20

Dalagatan

2019

178

21

Dalagatan

2020

72

22

Dalagatan

2021

112

23

Dalagatan

2022

174

24

Dalagatan

2023

230

25

Västmannagatan

2019

98

26

Västmannagatan

2020

42

27

Västmannagatan

2021

120

28

Västmannagatan

2022

160

29

Västmannagatan

2023

146

30

Upplandsgatan

2019

152

31

Upplandsgatan

2020

92

32

Upplandsgatan

2021

270

33

Upplandsgatan

2022

376

34

Upplandsgatan

2023

214

35

Drottninggatan

2019

114

36

Drottninggatan

2020

80

37

Drottninggatan

2021

98

38

Drottninggatan

2022

42

39

Drottninggatan

2023

72

40

Holländargatan

2019

136

41

Holländargatan

2020

46

42

Holländargatan

2021

188

43

Holländargatan

2022

232

44

Holländargatan

2023

180

45

Luntmakargatan

2019

68

46

Luntmakargatan

2020

38

47

Luntmakargatan

2021

38

48

Luntmakargatan

2022

228

49

Luntmakargatan

2023

66

50

Malmskillnadsgatan (Döbelnsgatan)

2019

82

51

Malmskillnadsgatan (Döbelnsgatan)

2020

88

52

Malmskillnadsgatan (Döbelnsgatan)

2021

168

53

Malmskillnadsgatan (Döbelnsgatan)

2022

228

54

Malmskillnadsgatan (Döbelnsgatan)

2023

206

55

Regeringsgatan

2019

110

56

Regeringsgatan

2020

140

57

Regeringsgatan

2021

294

58

Regeringsgatan

2022

334

59

Regeringsgatan

2023

388

60

Birger Jarlsgatan

2019

724

61

Birger Jarlsgatan

2020

356

62

Birger Jarlsgatan

2021

1058

63

Birger Jarlsgatan

2022

1068

64

Birger Jarlsgatan

2023

448

65

Vasagatan

2019

468

66

Vasagatan

2020

296

67

Vasagatan

2021

184

68

Vasagatan

2022

754

69

Vasagatan

2023

904

70

Kungsbron

2019

496

71

Kungsbron

2020

334

72

Kungsbron

2021

690

73

Kungsbron

2022

696

74

Kungsbron

2023

730

75

Klarabergsviadukten

2019

168

76

Klarabergsviadukten

2020

134

77

Klarabergsviadukten

2021

312

78

Klarabergsviadukten

2022

1012

79

Klarabergsviadukten

2023

686

80

Klara Mälarstrand

2019

460

81

Klara Mälarstrand

2020

350

82

Klara Mälarstrand

2021

390

83

Klara Mälarstrand

2022

794

84

Klara Mälarstrand

2023

716

Datakälla: Trafikkontoret

Kommentar

Elsparkscyklarna i stadens mätpunkter ökade fram till 2022 med undantag för år 2020. Resemönstren under år 2020 var starkt påverkade av coronapandemin och den stora nedgången beror med all sannolikhet på pandemin. 2023 års elsparkcykelflöde visar en minskning med ca 13% jämfört med 2022.
Antalet mätpunkter är relativt få och mätperioden kort vilket innebär att variationer i flödet mellan enstaka år kan påverkas av tillfälliga faktorer som t.ex. väder. Under 2024 påbörjas en uppdatering av stadens fasta mätstationer och elsparkcyklar kommer att kunna registreras och särskiljas från traditionella cyklar. Detta kommer att ge staden bättre underlag för analyser av elsparkcykelflödet.

Ansvarig organisation
  • Trafikkontoret
Uppdaterad: 2023-11-21