Gå direkt till sidans innehåll

Omkomna per trafikantslag

Indikator TEMA. 7.7. 7

Under 2023 omkom tolv personer i trafikrelaterade olyckor i Stockholms stad, vilket är klart över snittet för den senaste tioårsperioden. Antalet omkomna har även tidigare år varierat och enstaka år har stuckit ut med betydligt fler omkomna. Under 2023 omkom fyra motorcyklister vilket är betydligt fler än tidigare år.

Fotgängare är precis som för övriga skadegrader den mest olycksdrabbade trafikantgruppen. Av de 84 personer som omkommit i Stockholms trafiken de senaste tio åren var 32 personer (38 procent) fotgängare.

Män är i klar majoritet av de omkomna och har stått för 75 % av de omkomna under de senaste tio åren.

Den mest drabbade åldersgruppen i dödsolycksstatistiken är trafikanter i pensionsåldern, dvs. 65 år och äldre. Trots att de utgör en relativt liten andel av Stockholms invånarantal, står de för 42 % av alla dödsolyckor de senaste tio åren. Absolut vanligaste dödsolyckan bland äldre är att de i egenskap av fotgängare blir påkörda av ett motorfordon.

Under de senaste tio åren har två barn omkommit till följd av en trafikolycka, motsvarande 2 % av alla dödsolyckor.

Här redovisas antalet omkomna i trafiken fördelat på trafikslag i text och siffror.

Rad-id Trafikantslag Senaste värdet (personer) Datum

0

Totalt

 12

2023

1

Cykel

 5

2023

2

MC

 4

2023

3

Fotgängare

 3

2023

4

Lastbil (tung och lätt)

 1

2019

5

Buss

 1

2022

6

Moped

 1

2016

7

Personbil

 1

2022

Datakälla: STRADA (personer)

Kommentar

I statistiken ingår även olyckor som går under benämningen ej officiell statistik. Exempel på olyckor som inte ingår i den officiella statistikens definitioner av trafikolycka är självmord, sjukdomsfall och fallolyckor. Under de senaste tio åren (2014-2023) har totalt 15 dödsfall, motsvarande 18 % av samtliga dödsolyckor, räknats som icke-officiell olycksstatistik.

Antalet omkomna är säkerställt och därför finns inget bortfall.

Kontakt
Uppdaterad: 2024-05-28