Under 2023 registrerades totalt 4 092 skadade personer. Vilket är i samma nivå som 2022.
Majoriteten av de olyckor som inträffar är lindriga och under de senaste fem åren har 7 av 10 skadade personer i Stockholmstrafiken erhållit skador av lindrigare karaktär. Till dessa skador räknas blåmärken, skrapsår, mindre skärsår utan större blodförlust och former av sträckning.
Den näst vanligaste skadegraden är en måttlig skada (exempelvis benbrott på armar eller ben) och drabbar i snitt drygt en fjärdedel av de trafikanter som skadas i Stockholmstrafiken. Andelen personer som skadas allvarligt brukar ligga på ungefär 3 %. Typexempel på vanliga skador bland de som skadas allvarligt är frakturer på höfter, olika skallskador samt frakturer på bröstkorg.
Under 2022 dubblerades antalet allvarligt skadade jämfört med 2021. Ökningen kan till viss del förklaras med att sjukhusens rapporteringsgrad blev bättre efter den lagändring som trädde i kraft 1 juli 2021. Under 2023 minskade antalet allvarligt skadade med 23 %. Antalet fotgängare och cyklister stod precis som tidigare år för den största andelen av de allvarligt skadade trafikanterna, 52 % respektive 37 %.
Under 2022 skadades 27 personer allvarligt i en olycka på elsparcykel och under 2023 var motsvarande antal sju personer. Den positiva utvecklingen hänger troligen samman med minskat resandet med elsparkcyklar men även med säkrare elsparkcyklar samt mer vana förare.
Precis som tidigare år står äldre personer (65 år och äldre) för en betydande andel av de allvarligt skadade, 42 %.
Under 2023 omkom totalt 12 personer, vilket är högre än medelvärdet för de senaste tio åren (8 omkomna/år).