Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Skadade trafikanter per allvarlighetsgrad

Indikator TEMA.7.7.4

Under 2022 registrerades totalt 4 018 skadade personer. Det är en återgång till de nivåer som rådde innan pandemin.

Majoriteten av de olyckor som inträffar är lindriga och under de senaste fem åren har 7 av 10 skadade personer i Stockholmstrafiken erhållit skador av lindrigare karaktär. Till dessa skador räknas blåmärken, skrapsår, mindre skärsår utan större blodförlust och former av sträckning.

Den näst vanligaste skadegraden är en måttlig skada (exempelvis benbrott på armar eller ben) och drabbar i snitt drygt en fjärdedel av de trafikanter som skadas i Stockholmstrafiken. Andelen personer som skadas allvarligt brukar ligga på ungefär 3 %. Typexempel på vanliga skador bland de som skadas allvarligt är frakturer på höfter, olika skallskador samt frakturer på bröstkorg.

Under 2022 dubblerades antalet allvarligt skadade jämfört med 2021. Ökningen kan till viss del förklaras med att sjukhusens rapporteringsgrad har blivit bättre efter den lagändring som trädde i kraft 1 juli 2021. Fotgängare och cyklister stod precis som tidigare år för den största andelen av de allvarligt skadade trafikanterna, 50 % respektive 37 %. 27 personer (37 %) av de allvarligt skadade cyklisterna var elsparcyklister. Äldre personer (65 år och äldre) står för en betydande andel av de allvarligt skadade, 45 %.

Under 2022 omkom 8 personer, vilket är samma som medelvärdet för de senaste tio åren (8 omkomna/år).

Här redovisas antalet skadade personer i trafiken fördelat på allvarlighetsgrad i text och siffror.

Rad-id Mätområde Datum Värde (personer)

0

Totalt

2005

2110

1

Totalt

2006

2361

2

Totalt

2007

2582

3

Totalt

2008

2773

4

Totalt

2009

3440

5

Totalt

2010

4283

6

Totalt

2011

4401

7

Totalt

2012

4568

8

Totalt

2013

4497

9

Totalt

2014

3735

10

Totalt

2015

4174

11

Totalt

2016

4249

12

Totalt

2017

4055

13

Totalt

2018

3533

14

Totalt

2019

3638

15

Totalt

2020

2588

16

Totalt

2021

3222

17

Totalt

2022

4018

18

Död

2005

10

19

Död

2006

8

20

Död

2007

16

21

Död

2008

11

22

Död

2009

11

23

Död

2010

14

24

Död

2011

15

25

Död

2012

9

26

Död

2013

10

27

Död

2014

8

28

Död

2015

7

29

Död

2016

5

30

Död

2017

15

31

Död

2018

8

32

Död

2019

11

33

Död

2020

4

34

Död

2021

6

35

Död

2022

8

36

Allvarligt skadad

2005

18

37

Allvarligt skadad

2006

33

38

Allvarligt skadad

2007

20

39

Allvarligt skadad

2008

81

40

Allvarligt skadad

2009

98

41

Allvarligt skadad

2010

152

42

Allvarligt skadad

2011

164

43

Allvarligt skadad

2012

163

44

Allvarligt skadad

2013

155

45

Allvarligt skadad

2014

148

46

Allvarligt skadad

2015

93

47

Allvarligt skadad

2016

107

48

Allvarligt skadad

2017

74

49

Allvarligt skadad

2018

75

50

Allvarligt skadad

2019

67

51

Allvarligt skadad

2020

60

52

Allvarligt skadad

2021

94

53

Allvarligt skadad

2022

197

54

Måttligt skadad

2005

254

55

Måttligt skadad

2006

325

56

Måttligt skadad

2007

421

57

Måttligt skadad

2008

478

58

Måttligt skadad

2009

824

59

Måttligt skadad

2010

1166

60

Måttligt skadad

2011

1211

61

Måttligt skadad

2012

1297

62

Måttligt skadad

2013

1262

63

Måttligt skadad

2014

1007

64

Måttligt skadad

2015

1136

65

Måttligt skadad

2016

1128

66

Måttligt skadad

2017

1013

67

Måttligt skadad

2018

1025

68

Måttligt skadad

2019

966

69

Måttligt skadad

2020

563

70

Måttligt skadad

2021

759

71

Måttligt skadad

2022

1212

72

Lindrigt skadad

2005

1828

73

Lindrigt skadad

2006

1995

74

Lindrigt skadad

2007

2125

75

Lindrigt skadad

2008

2203

76

Lindrigt skadad

2009

2507

77

Lindrigt skadad

2010

2951

78

Lindrigt skadad

2011

3011

79

Lindrigt skadad

2012

3099

80

Lindrigt skadad

2013

3070

81

Lindrigt skadad

2014

2572

82

Lindrigt skadad

2015

2938

83

Lindrigt skadad

2016

3009

84

Lindrigt skadad

2017

2953

85

Lindrigt skadad

2018

2425

86

Lindrigt skadad

2019

2594

87

Lindrigt skadad

2020

1961

88

Lindrigt skadad

2021

2363

89

Lindrigt skadad

2022

2601

Datakälla: STRADA (personer)

Kommentar

I statistiken ingår personer som avlidit eller skadats lindrigt, måttligt eller allvarligt i en trafikolycka. Även trafikolyckor som går under benämningen ej officiell statistik finns inkluderade i statistiken. Exempel på olyckor som inte ingår i den officiella statistikens definitioner av trafikolycka är självmord, sjukdomsfall och fallolyckor. Personer med okända eller utan skador är ej inkluderade.

Olyckor kontra skadade personer
Observera att antalet skadade inte är detsamma som antalet trafikolyckor då det kan skadas flera personer i en och samma olycka. Olycksstatistiken förknippas med ett okänt mörkertal av varierande storleksgrad beroende på om den trafikolyckan blivit rapporterad av polis eller den skadade uppsökt sjukvård och tillåtit registrering.

2022
Under 2022 ökade antalet olyckor markant och antalet olyckor är att jämföra med innan pandemin. Ökningen kan även till viss del förklaras med att sjukhusens rapporteringsgrad har blivit bättre efter den lagändring som trädde i kraft 1 juli 2021.

2020-2021
Under 2020 minskade antalet olyckstillfällen med en tredjedel jämfört med 2019. För 2021 ökade antalet olyckor jämfört med 2020 men låg fortfarande lägre än för 2019. De låga olyckstalen under 2020 och 2021 förklaras dels med att pandemin (Covid-19) påverkade stadens invånares resmönster och därmed även olycksstatistiken. En annan förklaring är att vården var mycket mer ansträngd än vanligt och att fokus inte låg på olycksrapportering. Likaså kan antalet patienter som sökte sig till akutmottagningarna efter en trafikolycka varit något färre då många av smittskyddsskäl undvek att söka vård mer än när det varit absolut nödvändigt.

2015-2021
Sedan början på 2015 är samtliga Stockholms läns akutsjukhus med i rapporteringen, vilket har höjt kvaliteten på statistiken. Dock har sjukhusen och polisen haft inrapporteringssvårigheter pga personalbrist och nya försvårande inrapporteringsregler, som framförallt slagit hårt mot rapporteringen av allvarligt skadade. Det totala antalet olyckor och skadade personer i dessa beräknas därför vara något högre än redovisat.

2013-2014
Den påtagliga minskningen av olyckor under 2014 beror på att polisen hade stora problem med sitt nya IT-system, vilket resulterade till ett stort bortfall - framförallt vad gällande de motorfordonsrelaterade trafikolyckorna. Ett visst bortfall skedde även under slutet av 2013.

2005-2010
Fram tom 2010 baserades statistiken främst på uppgifter från polisen eftersom många större Stockholms-sjukhus inte börjat rapportera in i Transportstyrelsens statistiksystem. Sjukhusen spelar en viktig roll eftersom de rapporterar in den absoluta majoriteten av singelolyckor med fotgängare och cyklister. Att många sjukhus inte rapporterat under hela tidsserien innebär att många trafikolyckor med oskyddade trafikanter inte syns statistiken. Den stora ökningen mellan 2005 och 2010 handlar därför snarare om en förbättring av statistiken än att antalet skadade skjutit i höjden på grund av bristande trafiksäkerhet.