Vägtrafikarbete är ett mått som baseras på antal körda kilometer med alla typer av vägfordon. Beräkningen görs årligen i en modell där indata är det senaste årets mätningar av trafikflöden, huvudsakligen data från vecka 40-43 från slangmätningar och trängselskatteportaler. Trafikarbetet redovisas i fordonskilometer per vardagsdygn.
Vägtrafikarbete totalt i staden
Indikator TEMA.5.1.2.10Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (km/dygn) |
---|---|---|---|
0 |
2008 |
3971000 |
|
1 |
2009 |
4125000 |
|
2 |
2010 |
4065000 |
|
3 |
2011 |
3978000 |
|
4 |
2012 |
3695000 |
|
5 |
2013 |
3994000 |
|
6 |
2014 |
4145000 |
|
7 |
2015 |
4341000 |
|
8 |
2016 |
4788000 |
|
9 |
2017 |
4826000 |
|
10 |
2018 |
4879000 |
|
11 |
2019 |
4865000 |
|
12 |
2020 |
4594000 |
|
13 |
2021 |
4816000 |
|
14 |
2022 |
4630000 |
|
15 |
2023 |
4693000 |
Datakälla: Trafikkontoret, "Verktyg för skattning av trafikarbete version 3.2" samt mätdata från Trafikkontorets trafikdatasystem
Kommentar
Vägtrafikarbetet i Stockholm har har varit tämligen oförändrat sedan Norra länken öppnade år 2014/2015. Från år 2020 har Covid-19 pandemin påverkat med först en minskning under år 2020 och sedan en återhämtning under 2021. År 2022 har präglats av kriget i Ukraina med inflation och höjda drivmedelspriser.
Trafikverkets trafikbarometer för riket redovisar på helårsbasis en ökning av trafikarbetet, men för perioden oktober-november är utfallet liknande som för Stockholm.