För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.
Dygn över normvärdet för kvävedioxid
Indikator TEMA. 2.1. 5Rad-id | Mätstation | Senaste värdet (dygn) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
0 |
2023 |
|
1 |
0 |
2023 |
|
2 |
0 |
2023 |
|
3 |
4 |
2017 |
|
4 |
0 |
2023 |
|
5 |
0 |
2023 |
|
6 |
0 |
2023 |
|
7 |
0 |
2023 |
|
8 |
0 |
2023 |
|
9 |
0 |
2023 |
|
10 |
0 |
2023 |
Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB
Kommentar
Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.
Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.
De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.