För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.
Dygn över normvärdet för kvävedioxid
Indikator TEMA. 2.1. 5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (dygn) |
---|---|---|---|
0 |
Högst av mätstationer |
1992 |
100 |
1 |
Högst av mätstationer |
1993 |
79 |
2 |
Högst av mätstationer |
1994 |
103 |
3 |
Högst av mätstationer |
1995 |
88 |
4 |
Högst av mätstationer |
1996 |
126 |
5 |
Högst av mätstationer |
1997 |
103 |
6 |
Högst av mätstationer |
1998 |
64 |
7 |
Högst av mätstationer |
1999 |
152 |
8 |
Högst av mätstationer |
2000 |
98 |
9 |
Högst av mätstationer |
2001 |
79 |
10 |
Högst av mätstationer |
2002 |
135 |
11 |
Högst av mätstationer |
2003 |
92 |
12 |
Högst av mätstationer |
2004 |
83 |
13 |
Högst av mätstationer |
2005 |
69 |
14 |
Högst av mätstationer |
2006 |
93 |
15 |
Högst av mätstationer |
2007 |
72 |
16 |
Högst av mätstationer |
2008 |
59 |
17 |
Högst av mätstationer |
2009 |
77 |
18 |
Högst av mätstationer |
2010 |
68 |
19 |
Högst av mätstationer |
2011 |
32 |
20 |
Högst av mätstationer |
2012 |
48 |
21 |
Högst av mätstationer |
2013 |
74 |
22 |
Högst av mätstationer |
2014 |
51 |
23 |
Högst av mätstationer |
2015 |
45 |
24 |
Högst av mätstationer |
2016 |
48 |
25 |
Högst av mätstationer |
2017 |
22 |
26 |
Högst av mätstationer |
2018 |
25 |
27 |
Högst av mätstationer |
2019 |
20 |
28 |
Högst av mätstationer |
2020 |
2 |
29 |
Högst av mätstationer |
2021 |
3 |
30 |
Högst av mätstationer |
2022 |
2 |
31 |
Högst av mätstationer |
2023 |
0 |
32 |
Hornsgatan |
1992 |
100 |
33 |
Hornsgatan |
1993 |
79 |
34 |
Hornsgatan |
1994 |
103 |
35 |
Hornsgatan |
1995 |
88 |
36 |
Hornsgatan |
1996 |
126 |
37 |
Hornsgatan |
1997 |
103 |
38 |
Hornsgatan |
1998 |
64 |
39 |
Hornsgatan |
1999 |
152 |
40 |
Hornsgatan |
2000 |
98 |
41 |
Hornsgatan |
2001 |
79 |
42 |
Hornsgatan |
2002 |
135 |
43 |
Hornsgatan |
2003 |
92 |
44 |
Hornsgatan |
2004 |
83 |
45 |
Hornsgatan |
2005 |
68 |
46 |
Hornsgatan |
2006 |
93 |
47 |
Hornsgatan |
2007 |
72 |
48 |
Hornsgatan |
2008 |
59 |
49 |
Hornsgatan |
2009 |
77 |
50 |
Hornsgatan |
2010 |
67 |
51 |
Hornsgatan |
2011 |
32 |
52 |
Hornsgatan |
2012 |
48 |
53 |
Hornsgatan |
2013 |
74 |
54 |
Hornsgatan |
2014 |
51 |
55 |
Hornsgatan |
2015 |
45 |
56 |
Hornsgatan |
2016 |
48 |
57 |
Hornsgatan |
2017 |
22 |
58 |
Hornsgatan |
2018 |
13 |
59 |
Hornsgatan |
2019 |
7 |
60 |
Hornsgatan |
2020 |
1 |
61 |
Hornsgatan |
2021 |
1 |
62 |
Hornsgatan |
2022 |
0 |
63 |
Hornsgatan |
2023 |
0 |
64 |
Sveavägen |
1992 |
56 |
65 |
Sveavägen |
1993 |
57 |
66 |
Sveavägen |
1994 |
34 |
67 |
Sveavägen |
1995 |
21 |
68 |
Sveavägen |
1996 |
38 |
69 |
Sveavägen |
1997 |
12 |
70 |
Sveavägen |
1998 |
13 |
71 |
Sveavägen |
1999 |
43 |
72 |
Sveavägen |
2000 |
21 |
73 |
Sveavägen |
2001 |
5 |
74 |
Sveavägen |
2002 |
31 |
75 |
Sveavägen |
2003 |
25 |
76 |
Sveavägen |
2004 |
25 |
77 |
Sveavägen |
2005 |
55 |
78 |
Sveavägen |
2006 |
24 |
79 |
Sveavägen |
2007 |
32 |
80 |
Sveavägen |
2008 |
40 |
81 |
Sveavägen |
2010 |
46 |
82 |
Sveavägen |
2011 |
27 |
83 |
Sveavägen |
2012 |
32 |
84 |
Sveavägen |
2013 |
46 |
85 |
Sveavägen |
2014 |
31 |
86 |
Sveavägen |
2015 |
32 |
87 |
Sveavägen |
2016 |
26 |
88 |
Sveavägen |
2017 |
4 |
89 |
Sveavägen |
2018 |
8 |
90 |
Sveavägen |
2019 |
3 |
91 |
Sveavägen |
2020 |
2 |
92 |
Sveavägen |
2021 |
1 |
93 |
Sveavägen |
2022 |
0 |
94 |
Sveavägen |
2023 |
0 |
95 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2005 |
20 |
96 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2006 |
11 |
97 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2007 |
13 |
98 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2008 |
3 |
99 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2009 |
9 |
100 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2010 |
59 |
101 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2011 |
23 |
102 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2012 |
10 |
103 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2013 |
23 |
104 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2014 |
5 |
105 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2015 |
15 |
106 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2016 |
13 |
107 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2017 |
8 |
108 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2018 |
25 |
109 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2019 |
7 |
110 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2020 |
2 |
111 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2021 |
3 |
112 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2022 |
0 |
113 |
Lilla Essingen (E4/E20) |
2023 |
0 |
114 |
Norrlandsgatan |
2004 |
30 |
115 |
Norrlandsgatan |
2005 |
69 |
116 |
Norrlandsgatan |
2006 |
52 |
117 |
Norrlandsgatan |
2007 |
33 |
118 |
Norrlandsgatan |
2008 |
34 |
119 |
Norrlandsgatan |
2009 |
21 |
120 |
Norrlandsgatan |
2010 |
68 |
121 |
Norrlandsgatan |
2011 |
10 |
122 |
Norrlandsgatan |
2012 |
16 |
123 |
Norrlandsgatan |
2013 |
31 |
124 |
Norrlandsgatan |
2014 |
31 |
125 |
Norrlandsgatan |
2015 |
12 |
126 |
Norrlandsgatan |
2016 |
21 |
127 |
Norrlandsgatan |
2017 |
4 |
128 |
Folkungagatan |
2011 |
2 |
129 |
Folkungagatan |
2012 |
2 |
130 |
Folkungagatan |
2013 |
18 |
131 |
Folkungagatan |
2017 |
5 |
132 |
Folkungagatan |
2019 |
1 |
133 |
Folkungagatan |
2020 |
0 |
134 |
Folkungagatan |
2021 |
0 |
135 |
Folkungagatan |
2022 |
0 |
136 |
Folkungagatan |
2023 |
0 |
137 |
S:t Eriksgatan |
2018 |
7 |
138 |
S:t Eriksgatan |
2019 |
2 |
139 |
S:t Eriksgatan |
2020 |
0 |
140 |
S:t Eriksgatan |
2021 |
1 |
141 |
S:t Eriksgatan |
2022 |
0 |
142 |
S:t Eriksgatan |
2023 |
0 |
143 |
Skonertvägen (E4/E20) |
2019 |
20 |
144 |
Skonertvägen (E4/E20) |
2020 |
1 |
145 |
Skonertvägen (E4/E20) |
2021 |
2 |
146 |
Skonertvägen (E4/E20) |
2022 |
0 |
147 |
Skonertvägen (E4/E20) |
2023 |
0 |
148 |
Innerstaden, taknivå |
2019 |
0 |
149 |
Innerstaden, taknivå |
2020 |
0 |
150 |
Innerstaden, taknivå |
2021 |
0 |
151 |
Innerstaden, taknivå |
2022 |
0 |
152 |
Innerstaden, taknivå |
2023 |
0 |
153 |
Regional bakgrund, (Norr Malma) |
2023 |
0 |
154 |
Valhallavägen |
2021 |
3 |
155 |
Valhallavägen |
2022 |
2 |
156 |
Valhallavägen |
2023 |
0 |
Kommentar
Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.
Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.
De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.