Gå direkt till sidans innehåll

Dygn över normvärdet för kvävedioxid

Indikator TEMA. 2.1. 5

För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.

Antal dygn där dygnsmedelvärdet för kvävedioxid (NO2) överskrider normvärdet 60 µg/m3

Rad-id Mätområde Datum Värde (dygn)

0

Högst av mätstationer

1992

100

1

Högst av mätstationer

1993

79

2

Högst av mätstationer

1994

103

3

Högst av mätstationer

1995

88

4

Högst av mätstationer

1996

126

5

Högst av mätstationer

1997

103

6

Högst av mätstationer

1998

64

7

Högst av mätstationer

1999

152

8

Högst av mätstationer

2000

98

9

Högst av mätstationer

2001

79

10

Högst av mätstationer

2002

135

11

Högst av mätstationer

2003

92

12

Högst av mätstationer

2004

83

13

Högst av mätstationer

2005

69

14

Högst av mätstationer

2006

93

15

Högst av mätstationer

2007

72

16

Högst av mätstationer

2008

59

17

Högst av mätstationer

2009

77

18

Högst av mätstationer

2010

68

19

Högst av mätstationer

2011

32

20

Högst av mätstationer

2012

48

21

Högst av mätstationer

2013

74

22

Högst av mätstationer

2014

51

23

Högst av mätstationer

2015

45

24

Högst av mätstationer

2016

48

25

Högst av mätstationer

2017

22

26

Högst av mätstationer

2018

25

27

Högst av mätstationer

2019

20

28

Högst av mätstationer

2020

2

29

Högst av mätstationer

2021

3

30

Högst av mätstationer

2022

2

31

Högst av mätstationer

2023

0

32

Högst av mätstationer

2024

0

33

Hornsgatan

1992

100

34

Hornsgatan

1993

79

35

Hornsgatan

1994

103

36

Hornsgatan

1995

88

37

Hornsgatan

1996

126

38

Hornsgatan

1997

103

39

Hornsgatan

1998

64

40

Hornsgatan

1999

152

41

Hornsgatan

2000

98

42

Hornsgatan

2001

79

43

Hornsgatan

2002

135

44

Hornsgatan

2003

92

45

Hornsgatan

2004

83

46

Hornsgatan

2005

68

47

Hornsgatan

2006

93

48

Hornsgatan

2007

72

49

Hornsgatan

2008

59

50

Hornsgatan

2009

77

51

Hornsgatan

2010

67

52

Hornsgatan

2011

32

53

Hornsgatan

2012

48

54

Hornsgatan

2013

74

55

Hornsgatan

2014

51

56

Hornsgatan

2015

45

57

Hornsgatan

2016

48

58

Hornsgatan

2017

22

59

Hornsgatan

2018

13

60

Hornsgatan

2019

7

61

Hornsgatan

2020

1

62

Hornsgatan

2021

1

63

Hornsgatan

2022

0

64

Hornsgatan

2023

0

65

Hornsgatan

2024

0

66

Sveavägen

1992

56

67

Sveavägen

1993

57

68

Sveavägen

1994

34

69

Sveavägen

1995

21

70

Sveavägen

1996

38

71

Sveavägen

1997

12

72

Sveavägen

1998

13

73

Sveavägen

1999

43

74

Sveavägen

2000

21

75

Sveavägen

2001

5

76

Sveavägen

2002

31

77

Sveavägen

2003

25

78

Sveavägen

2004

25

79

Sveavägen

2005

55

80

Sveavägen

2006

24

81

Sveavägen

2007

32

82

Sveavägen

2008

40

83

Sveavägen

2010

46

84

Sveavägen

2011

27

85

Sveavägen

2012

32

86

Sveavägen

2013

46

87

Sveavägen

2014

31

88

Sveavägen

2015

32

89

Sveavägen

2016

26

90

Sveavägen

2017

4

91

Sveavägen

2018

8

92

Sveavägen

2019

3

93

Sveavägen

2020

2

94

Sveavägen

2021

1

95

Sveavägen

2022

0

96

Sveavägen

2023

0

97

Sveavägen

2024

0

98

Lilla Essingen (E4/E20)

2005

20

99

Lilla Essingen (E4/E20)

2006

11

100

Lilla Essingen (E4/E20)

2007

13

101

Lilla Essingen (E4/E20)

2008

3

102

Lilla Essingen (E4/E20)

2009

9

103

Lilla Essingen (E4/E20)

2010

59

104

Lilla Essingen (E4/E20)

2011

23

105

Lilla Essingen (E4/E20)

2012

10

106

Lilla Essingen (E4/E20)

2013

23

107

Lilla Essingen (E4/E20)

2014

5

108

Lilla Essingen (E4/E20)

2015

15

109

Lilla Essingen (E4/E20)

2016

13

110

Lilla Essingen (E4/E20)

2017

8

111

Lilla Essingen (E4/E20)

2018

25

112

Lilla Essingen (E4/E20)

2019

7

113

Lilla Essingen (E4/E20)

2020

2

114

Lilla Essingen (E4/E20)

2021

3

115

Lilla Essingen (E4/E20)

2022

0

116

Lilla Essingen (E4/E20)

2023

0

117

Lilla Essingen (E4/E20)

2024

0

118

Norrlandsgatan

2004

30

119

Norrlandsgatan

2005

69

120

Norrlandsgatan

2006

52

121

Norrlandsgatan

2007

33

122

Norrlandsgatan

2008

34

123

Norrlandsgatan

2009

21

124

Norrlandsgatan

2010

68

125

Norrlandsgatan

2011

10

126

Norrlandsgatan

2012

16

127

Norrlandsgatan

2013

31

128

Norrlandsgatan

2014

31

129

Norrlandsgatan

2015

12

130

Norrlandsgatan

2016

21

131

Norrlandsgatan

2017

4

132

Folkungagatan

2011

2

133

Folkungagatan

2012

2

134

Folkungagatan

2013

18

135

Folkungagatan

2017

5

136

Folkungagatan

2019

1

137

Folkungagatan

2020

0

138

Folkungagatan

2021

0

139

Folkungagatan

2022

0

140

Folkungagatan

2023

0

141

S:t Eriksgatan

2018

7

142

S:t Eriksgatan

2019

2

143

S:t Eriksgatan

2020

0

144

S:t Eriksgatan

2021

1

145

S:t Eriksgatan

2022

0

146

S:t Eriksgatan

2023

0

147

S:t Eriksgatan

2024

0

148

Skonertvägen (E4/E20)

2019

20

149

Skonertvägen (E4/E20)

2020

1

150

Skonertvägen (E4/E20)

2021

2

151

Skonertvägen (E4/E20)

2022

0

152

Skonertvägen (E4/E20)

2023

0

153

Innerstaden, taknivå

2019

0

154

Innerstaden, taknivå

2020

0

155

Innerstaden, taknivå

2021

0

156

Innerstaden, taknivå

2022

0

157

Innerstaden, taknivå

2023

0

158

Innerstaden, taknivå

2024

0

159

Regional bakgrund, (Norr Malma)

2023

0

160

Regional bakgrund, (Norr Malma)

2024

0

161

Valhallavägen

2021

3

162

Valhallavägen

2022

2

163

Valhallavägen

2023

0

164

Valhallavägen

2024

0

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.

Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.

De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.

Ansvarig organisation
  • Trafiknämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2025-06-17