För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.
Dygn över normvärdet för kvävedioxid
Indikator TEMA.2.1.5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (dygn) |
---|---|---|---|
0 |
2005 |
20 |
|
1 |
2006 |
11 |
|
2 |
2007 |
13 |
|
3 |
2008 |
3 |
|
4 |
2009 |
9 |
|
5 |
2010 |
59 |
|
6 |
2011 |
23 |
|
7 |
2012 |
10 |
|
8 |
2013 |
23 |
|
9 |
2014 |
5 |
|
10 |
2015 |
15 |
|
11 |
2016 |
13 |
|
12 |
2017 |
8 |
|
13 |
2018 |
25 |
|
14 |
2019 |
7 |
|
15 |
2020 |
2 |
|
16 |
2021 |
3 |
|
17 |
2022 |
0 |
|
18 |
2023 |
0 |
Kommentar
Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.
Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.
De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.