Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Kvävedioxid - årsmedelvärden

Indikator TEMA.2.1.3

För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Årsnormen innebär att årsmedelvärdet inte får vara högre än 40 µg/m3 (mikrogram per kubikmeter luft). Dessutom finns det nationella miljökvalitetsmålet Frisk luft som anger att årsmedelhalten ska underskrida 20 µg/m3.

Indikatorn visar årsmedelhalter av kvävedioxid i gatunivå på Hornsgatan, Sveavägen, Folkungagatan, Norrlandsgatan och intill E4/E20 på Lilla Essingen. Som jämförelse redovisas den urbana bakgrundshalten (taknivå på Torkel Knutssonsgatan) och den regionala bakgrundshalten vid Norr Malma utanför Norrtälje. På Hornsgatan och Sveavägen görs mätningar på bägge sidorna av gatan, värdet i diagrammet är det högsta värdet av dessa.

Halterna av kvävedioxid i luft - årsmedelvärden

Rad-id Mätområde Datum Värde (µg/m3)

0

Norrlandsgatan

2004

41

1

Norrlandsgatan

2005

46

2

Norrlandsgatan

2006

47

3

Norrlandsgatan

2007

42

4

Norrlandsgatan

2008

42

5

Norrlandsgatan

2009

39

6

Norrlandsgatan

2010

44

7

Norrlandsgatan

2011

38

8

Norrlandsgatan

2012

38

9

Norrlandsgatan

2013

40

10

Norrlandsgatan

2014

40

11

Norrlandsgatan

2015

38

12

Norrlandsgatan

2016

35

13

Norrlandsgatan

2017

30

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

Miljökvalitetsnormen, som innebär att årsmedelvärdet inte får vara högre än 40 µg/m3, klarades år 2022 vid samtliga mätstationer. Även om NO2-halterna snabbt har minskat i staden de senaste fem åren så når alla mätstationer fortfarande inte upp till nationella miljökvalitetsmålet. För att nå nationella miljökvalitetsmålet ska årsmedelhalten underskrida 20 µg/m3.

Minskad biltrafik har bidragit till minskade halter under 2020 och till någon del även 2021. Under 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin.

Förklaringen till de mycket lägre NO2-halterna vid gatustationerna i staden de senaste åren, det vill säga även före pandemin med covid-19, är att fordonsparken har blivit renare. Förutom ökad elektrifiering och minskad diesel bland lätta fordon har även utsläppen av kväveoxider från tunga lastbilar minskat.