Indikatorn visar kollektivtrafikens konkurrenskraft för resor till innerstaden gentemot resor med bil.
Mätningar sker i riktning in mot staden kl. 06-09 vid innerstadssnittet som utgår från tullarna (även kallat infartssnittet och tullsnittet).
Indikatorn visar kollektivtrafikens konkurrenskraft för resor till innerstaden gentemot resor med bil.
Mätningar sker i riktning in mot staden kl. 06-09 vid innerstadssnittet som utgår från tullarna (även kallat infartssnittet och tullsnittet).
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (tusental) |
---|---|---|---|
0 |
1973 |
134 |
|
1 |
1974 |
139 |
|
2 |
1975 |
139 |
|
3 |
1976 |
139 |
|
4 |
1977 |
140 |
|
5 |
1978 |
145 |
|
6 |
1979 |
148 |
|
7 |
1980 |
152 |
|
8 |
1981 |
150 |
|
9 |
1982 |
150 |
|
10 |
1984 |
151 |
|
11 |
1985 |
153 |
|
12 |
1987 |
151 |
|
13 |
1988 |
155 |
|
14 |
1989 |
149 |
|
15 |
1990 |
148 |
|
16 |
1991 |
140 |
|
17 |
1992 |
140 |
|
18 |
1993 |
134 |
|
19 |
1994 |
136 |
|
20 |
1995 |
141 |
|
21 |
1996 |
146 |
|
22 |
1997 |
146 |
|
23 |
1998 |
151 |
|
24 |
1999 |
156 |
|
25 |
2000 |
161 |
|
26 |
2001 |
162 |
|
27 |
2002 |
156 |
|
28 |
2003 |
155 |
|
29 |
2004 |
149 |
|
30 |
2005 |
156 |
|
31 |
2006 |
161 |
|
32 |
2007 |
164 |
|
33 |
2008 |
168 |
|
34 |
2009 |
169 |
|
35 |
2010 |
178 |
|
36 |
2011 |
177 |
|
37 |
2012 |
182 |
|
38 |
2013 |
194 |
|
39 |
2014 |
191 |
|
40 |
2015 |
198 |
|
41 |
2016 |
190 |
|
42 |
2017 |
194 |
|
43 |
2018 |
201 |
|
44 |
2019 |
215 |
|
45 |
2020 |
108 |
|
46 |
2021 |
127 |
|
47 |
2022 |
165 |
|
48 |
2023 |
161 |
Antalet kollektivtrafikresor till Stockholms innerstad under morgonens högtrafikperiod har ökat betydligt. Samtidigt har antalet resor med bil minskat.