Majoriteten av Stockholms trafikolyckor är lindriga och under de senaste åren har 7 av 10 skadade personer i trafiken erhållit skador av lindrigare karaktär. Till dessa skador räknas blåmärken, skrapsår, mindre skärsår utan större blodförlust och former av sträckning.
Den näst vanligaste skadan är en måttlig skada (exempelvis benbrott på armar eller ben) och drabbar i snitt drygt en fjärdedel av de trafikanter som skadas i Stockholmstrafiken
Andelen personer som skadats allvarligt i trafikolyckor ligger på en relativt låg nivå i Stockholm. Typexempel på vanliga skador bland de som skadas allvarligt är frakturer på höfter, olika skallskador samt frakturer på bröstkorg. Äldre personer (65 år och över) står för en betydande andel av de allvarligt skadade. Under de senaste fyra åren har antalet allvarligt trafikskadade legat på den lägsta nivån på tio år. Till viss del kan det förklaras av milda vintrar som generellt minskar förekomsten av fallolyckor med allvarliga skador, men framförallt på ett fortsatt rapporteringsbortfall från sjukvårdens sida.
Under 2020 omkom 4 personer, vilket är mindre än hälften av medelvärdet de senaste tio åren (9 omkomna/år). Under de senaste åren har Trafikverket sett en nationell uppåtgående trend vad gäller antalet omkomna i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor. Andelen nykter trafik är nationellt sett hög i Sverige, men bland de som omkommer i trafiken kan många relateras till olyckor där alkohol och/eller droger förekommit*. Samma trend gäller även för Stockholm.