För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.
Dygn över normvärdet för kvävedioxid
Indikator TEMA.2.1.5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (dygn) |
---|---|---|---|
0 |
1992 |
100 |
|
1 |
1993 |
79 |
|
2 |
1994 |
103 |
|
3 |
1995 |
88 |
|
4 |
1996 |
126 |
|
5 |
1997 |
103 |
|
6 |
1998 |
64 |
|
7 |
1999 |
152 |
|
8 |
2000 |
98 |
|
9 |
2001 |
79 |
|
10 |
2002 |
135 |
|
11 |
2003 |
92 |
|
12 |
2004 |
83 |
|
13 |
2005 |
68 |
|
14 |
2006 |
93 |
|
15 |
2007 |
72 |
|
16 |
2008 |
59 |
|
17 |
2009 |
77 |
|
18 |
2010 |
67 |
|
19 |
2011 |
32 |
|
20 |
2012 |
48 |
|
21 |
2013 |
74 |
|
22 |
2014 |
51 |
|
23 |
2015 |
45 |
|
24 |
2016 |
48 |
|
25 |
2017 |
22 |
|
26 |
2018 |
13 |
|
27 |
2019 |
7 |
|
28 |
2020 |
1 |
|
29 |
2021 |
1 |
|
30 |
2022 |
0 |
|
31 |
2023 |
0 |
Kommentar
Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.
Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.
De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.