För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.
Dygn över normvärdet för kvävedioxid
Indikator TEMA.2.1.5Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (dygn) |
---|---|---|---|
0 |
1992 |
100 |
|
1 |
1993 |
79 |
|
2 |
1994 |
103 |
|
3 |
1995 |
88 |
|
4 |
1996 |
126 |
|
5 |
1997 |
103 |
|
6 |
1998 |
64 |
|
7 |
1999 |
152 |
|
8 |
2000 |
98 |
|
9 |
2001 |
79 |
|
10 |
2002 |
135 |
|
11 |
2003 |
92 |
|
12 |
2004 |
83 |
|
13 |
2005 |
69 |
|
14 |
2006 |
93 |
|
15 |
2007 |
72 |
|
16 |
2008 |
59 |
|
17 |
2009 |
77 |
|
18 |
2010 |
68 |
|
19 |
2011 |
32 |
|
20 |
2012 |
48 |
|
21 |
2013 |
74 |
|
22 |
2014 |
51 |
|
23 |
2015 |
45 |
|
24 |
2016 |
48 |
|
25 |
2017 |
22 |
|
26 |
2018 |
25 |
|
27 |
2019 |
20 |
|
28 |
2020 |
2 |
|
29 |
2021 |
3 |
|
30 |
2022 |
2 |
|
31 |
2023 |
0 |
|
32 |
1992 |
100 |
|
33 |
1993 |
79 |
|
34 |
1994 |
103 |
|
35 |
1995 |
88 |
|
36 |
1996 |
126 |
|
37 |
1997 |
103 |
|
38 |
1998 |
64 |
|
39 |
1999 |
152 |
|
40 |
2000 |
98 |
|
41 |
2001 |
79 |
|
42 |
2002 |
135 |
|
43 |
2003 |
92 |
|
44 |
2004 |
83 |
|
45 |
2005 |
68 |
|
46 |
2006 |
93 |
|
47 |
2007 |
72 |
|
48 |
2008 |
59 |
|
49 |
2009 |
77 |
|
50 |
2010 |
67 |
|
51 |
2011 |
32 |
|
52 |
2012 |
48 |
|
53 |
2013 |
74 |
|
54 |
2014 |
51 |
|
55 |
2015 |
45 |
|
56 |
2016 |
48 |
|
57 |
2017 |
22 |
|
58 |
2018 |
13 |
|
59 |
2019 |
7 |
|
60 |
2020 |
1 |
|
61 |
2021 |
1 |
|
62 |
2022 |
0 |
|
63 |
2023 |
0 |
|
64 |
1992 |
56 |
|
65 |
1993 |
57 |
|
66 |
1994 |
34 |
|
67 |
1995 |
21 |
|
68 |
1996 |
38 |
|
69 |
1997 |
12 |
|
70 |
1998 |
13 |
|
71 |
1999 |
43 |
|
72 |
2000 |
21 |
|
73 |
2001 |
5 |
|
74 |
2002 |
31 |
|
75 |
2003 |
25 |
|
76 |
2004 |
25 |
|
77 |
2005 |
55 |
|
78 |
2006 |
24 |
|
79 |
2007 |
32 |
|
80 |
2008 |
40 |
|
81 |
2010 |
46 |
|
82 |
2011 |
27 |
|
83 |
2012 |
32 |
|
84 |
2013 |
46 |
|
85 |
2014 |
31 |
|
86 |
2015 |
32 |
|
87 |
2016 |
26 |
|
88 |
2017 |
4 |
|
89 |
2018 |
8 |
|
90 |
2019 |
3 |
|
91 |
2020 |
2 |
|
92 |
2021 |
1 |
|
93 |
2022 |
0 |
|
94 |
2023 |
0 |
|
95 |
2005 |
20 |
|
96 |
2006 |
11 |
|
97 |
2007 |
13 |
|
98 |
2008 |
3 |
|
99 |
2009 |
9 |
|
100 |
2010 |
59 |
|
101 |
2011 |
23 |
|
102 |
2012 |
10 |
|
103 |
2013 |
23 |
|
104 |
2014 |
5 |
|
105 |
2015 |
15 |
|
106 |
2016 |
13 |
|
107 |
2017 |
8 |
|
108 |
2018 |
25 |
|
109 |
2019 |
7 |
|
110 |
2020 |
2 |
|
111 |
2021 |
3 |
|
112 |
2022 |
0 |
|
113 |
2023 |
0 |
|
114 |
2004 |
30 |
|
115 |
2005 |
69 |
|
116 |
2006 |
52 |
|
117 |
2007 |
33 |
|
118 |
2008 |
34 |
|
119 |
2009 |
21 |
|
120 |
2010 |
68 |
|
121 |
2011 |
10 |
|
122 |
2012 |
16 |
|
123 |
2013 |
31 |
|
124 |
2014 |
31 |
|
125 |
2015 |
12 |
|
126 |
2016 |
21 |
|
127 |
2017 |
4 |
|
128 |
2011 |
2 |
|
129 |
2012 |
2 |
|
130 |
2013 |
18 |
|
131 |
2017 |
5 |
|
132 |
2019 |
1 |
|
133 |
2020 |
0 |
|
134 |
2021 |
0 |
|
135 |
2022 |
0 |
|
136 |
2023 |
0 |
|
137 |
2018 |
7 |
|
138 |
2019 |
2 |
|
139 |
2020 |
0 |
|
140 |
2021 |
1 |
|
141 |
2022 |
0 |
|
142 |
2023 |
0 |
|
143 |
2019 |
20 |
|
144 |
2020 |
1 |
|
145 |
2021 |
2 |
|
146 |
2022 |
0 |
|
147 |
2023 |
0 |
|
148 |
2019 |
0 |
|
149 |
2020 |
0 |
|
150 |
2021 |
0 |
|
151 |
2022 |
0 |
|
152 |
2023 |
0 |
|
153 |
2023 |
0 |
|
154 |
2021 |
3 |
|
155 |
2022 |
2 |
|
156 |
2023 |
0 |
Kommentar
Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.
Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.
De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.