Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Dygn över normvärdet för kvävedioxid

Indikator TEMA.2.1.5

För att undvika skador på människors hälsa finns miljökvalitetsnormer för kvävedioxid, NO2, för år, dygn och timmar. Dygnsnormen innebär att maximalt 7 dygn per kalenderår får överskrida normvärdet 60 ug/m3. Främsta källan i Stockholm till NO2 är vägtrafik.

Antal dygn där dygnsmedelvärdet för kvävedioxid (NO2) överskrider normvärdet 60 µg/m3

Rad-id Mätområde Datum Värde (dygn)

0

Högst av mätstationer

1992

100

1

Högst av mätstationer

1993

79

2

Högst av mätstationer

1994

103

3

Högst av mätstationer

1995

88

4

Högst av mätstationer

1996

126

5

Högst av mätstationer

1997

103

6

Högst av mätstationer

1998

64

7

Högst av mätstationer

1999

152

8

Högst av mätstationer

2000

98

9

Högst av mätstationer

2001

79

10

Högst av mätstationer

2002

135

11

Högst av mätstationer

2003

92

12

Högst av mätstationer

2004

83

13

Högst av mätstationer

2005

69

14

Högst av mätstationer

2006

93

15

Högst av mätstationer

2007

72

16

Högst av mätstationer

2008

59

17

Högst av mätstationer

2009

77

18

Högst av mätstationer

2010

68

19

Högst av mätstationer

2011

32

20

Högst av mätstationer

2012

48

21

Högst av mätstationer

2013

74

22

Högst av mätstationer

2014

51

23

Högst av mätstationer

2015

45

24

Högst av mätstationer

2016

48

25

Högst av mätstationer

2017

22

26

Högst av mätstationer

2018

25

27

Högst av mätstationer

2019

20

28

Högst av mätstationer

2020

2

29

Högst av mätstationer

2021

3

30

Högst av mätstationer

2022

2

31

Högst av mätstationer

2023

0

32

Hornsgatan

1992

100

33

Hornsgatan

1993

79

34

Hornsgatan

1994

103

35

Hornsgatan

1995

88

36

Hornsgatan

1996

126

37

Hornsgatan

1997

103

38

Hornsgatan

1998

64

39

Hornsgatan

1999

152

40

Hornsgatan

2000

98

41

Hornsgatan

2001

79

42

Hornsgatan

2002

135

43

Hornsgatan

2003

92

44

Hornsgatan

2004

83

45

Hornsgatan

2005

68

46

Hornsgatan

2006

93

47

Hornsgatan

2007

72

48

Hornsgatan

2008

59

49

Hornsgatan

2009

77

50

Hornsgatan

2010

67

51

Hornsgatan

2011

32

52

Hornsgatan

2012

48

53

Hornsgatan

2013

74

54

Hornsgatan

2014

51

55

Hornsgatan

2015

45

56

Hornsgatan

2016

48

57

Hornsgatan

2017

22

58

Hornsgatan

2018

13

59

Hornsgatan

2019

7

60

Hornsgatan

2020

1

61

Hornsgatan

2021

1

62

Hornsgatan

2022

0

63

Hornsgatan

2023

0

64

Sveavägen

1992

56

65

Sveavägen

1993

57

66

Sveavägen

1994

34

67

Sveavägen

1995

21

68

Sveavägen

1996

38

69

Sveavägen

1997

12

70

Sveavägen

1998

13

71

Sveavägen

1999

43

72

Sveavägen

2000

21

73

Sveavägen

2001

5

74

Sveavägen

2002

31

75

Sveavägen

2003

25

76

Sveavägen

2004

25

77

Sveavägen

2005

55

78

Sveavägen

2006

24

79

Sveavägen

2007

32

80

Sveavägen

2008

40

81

Sveavägen

2010

46

82

Sveavägen

2011

27

83

Sveavägen

2012

32

84

Sveavägen

2013

46

85

Sveavägen

2014

31

86

Sveavägen

2015

32

87

Sveavägen

2016

26

88

Sveavägen

2017

4

89

Sveavägen

2018

8

90

Sveavägen

2019

3

91

Sveavägen

2020

2

92

Sveavägen

2021

1

93

Sveavägen

2022

0

94

Sveavägen

2023

0

95

Lilla Essingen (E4/E20)

2005

20

96

Lilla Essingen (E4/E20)

2006

11

97

Lilla Essingen (E4/E20)

2007

13

98

Lilla Essingen (E4/E20)

2008

3

99

Lilla Essingen (E4/E20)

2009

9

100

Lilla Essingen (E4/E20)

2010

59

101

Lilla Essingen (E4/E20)

2011

23

102

Lilla Essingen (E4/E20)

2012

10

103

Lilla Essingen (E4/E20)

2013

23

104

Lilla Essingen (E4/E20)

2014

5

105

Lilla Essingen (E4/E20)

2015

15

106

Lilla Essingen (E4/E20)

2016

13

107

Lilla Essingen (E4/E20)

2017

8

108

Lilla Essingen (E4/E20)

2018

25

109

Lilla Essingen (E4/E20)

2019

7

110

Lilla Essingen (E4/E20)

2020

2

111

Lilla Essingen (E4/E20)

2021

3

112

Lilla Essingen (E4/E20)

2022

0

113

Lilla Essingen (E4/E20)

2023

0

114

Norrlandsgatan

2004

30

115

Norrlandsgatan

2005

69

116

Norrlandsgatan

2006

52

117

Norrlandsgatan

2007

33

118

Norrlandsgatan

2008

34

119

Norrlandsgatan

2009

21

120

Norrlandsgatan

2010

68

121

Norrlandsgatan

2011

10

122

Norrlandsgatan

2012

16

123

Norrlandsgatan

2013

31

124

Norrlandsgatan

2014

31

125

Norrlandsgatan

2015

12

126

Norrlandsgatan

2016

21

127

Norrlandsgatan

2017

4

128

Folkungagatan

2011

2

129

Folkungagatan

2012

2

130

Folkungagatan

2013

18

131

Folkungagatan

2017

5

132

Folkungagatan

2019

1

133

Folkungagatan

2020

0

134

Folkungagatan

2021

0

135

Folkungagatan

2022

0

136

Folkungagatan

2023

0

137

S:t Eriksgatan

2018

7

138

S:t Eriksgatan

2019

2

139

S:t Eriksgatan

2020

0

140

S:t Eriksgatan

2021

1

141

S:t Eriksgatan

2022

0

142

S:t Eriksgatan

2023

0

143

Skonertvägen (E4/E20)

2019

20

144

Skonertvägen (E4/E20)

2020

1

145

Skonertvägen (E4/E20)

2021

2

146

Skonertvägen (E4/E20)

2022

0

147

Skonertvägen (E4/E20)

2023

0

148

Innerstaden, taknivå

2019

0

149

Innerstaden, taknivå

2020

0

150

Innerstaden, taknivå

2021

0

151

Innerstaden, taknivå

2022

0

152

Innerstaden, taknivå

2023

0

153

Regional bakgrund, (Norr Malma)

2023

0

154

Valhallavägen

2021

3

155

Valhallavägen

2022

2

156

Valhallavägen

2023

0

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

Sedan år 2020 klaras miljökvalitetsnormen vid samtliga mätstationer i Stockholm.

Minskad biltrafik bidrog till minskade halter under år 2020 och till någon del även år 2021. Under år 2020 minskade biltrafiken till följd av covid-19. År 2021 var trafiken nästan tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Något lägre trafikflöde än normalt uppmättes vilket bidrog till lägre NO2-halter.

De lägre NO2-halterna förklaras främst av att andelen el- och elhybrider bland personbilar i trafik i Stockholms stad ökat. Det har fördubblats på två år.