Gå direkt till sidans innehåll

Andel bilar med dubbdäck

Indikator TEMA. 7.5. 16

Halterna av inandningsbara partiklar, PM10, består till stor del av slitagepartiklar. Slitaget orsakas främst av dubbdäck som river upp asfalten. Registreringar av dubbdäckandelar på personbilar har gjorts i Stockholm sedan vintern 2004/2005. Data insamlas genom regelbundna ljudobservationer. Värdena avser midvintervärden, det vill säga då alla förväntas ha bytt till vinterdäck.

Andel personbilar med dubbdäck i Stockholm.

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Sveavägen

2010

55

1

Sveavägen

2011

49

2

Sveavägen

2012

46

3

Sveavägen

2013

48

4

Sveavägen

2014

45

5

Sveavägen

2015

41

6

Sveavägen

2016

40

7

Sveavägen

2017

38

8

Sveavägen

2018

34

9

Sveavägen

2019

35

10

Sveavägen

2020

31

11

Sveavägen

2021

30

12

Sveavägen

2022

27

13

Sveavägen

2023

26

Datakälla: Miljöförvaltningen, SLB

Kommentar

För att minska de höga partikelhalterna infördes dubbdäcksförbud på Hornsgatan i januari år 2010. Från och med januari år 2016 utökades förbudet till att även gälla Fleminggatan och delar av Kungsgatan. Användningen av dubbdäck har därefter mer än halverats på Hornsgatan. Andelen bilar med dubbdäck har även minskat tydligt i övriga innerstaden och för infartstrafiken till Stockholm.

Ansvarig organisation
  • Trafiknämnden
Kontakt
Uppdaterad: 2024-04-23