Gå direkt till sidans innehåll

Trafikolyckor per olyckstyp

Indikator TEMA. 7.7. 3

Under 2023 var, liksom tidigare år, de två vanligaste olyckstyperna gåendes singelolyckor (fallolyckor) och singelolyckor med cykel. I båda olyckstyperna skadades drygt tusen personer. Tillsammans står de för över hälften av de trafikolyckor som sker i staden. Upphinnandeolyckan är den tredje vanligaste olyckan och är även den vanligaste olyckan där ett motorfordon är inblandat.

Efter att singelolyckor med cykel varit den vanligaste trafikolyckan under pandemiåren, 2020 och 2021 var under 2022 gåendes fallolyckor åter den vanligaste olyckan i Stockholmstrafiken. Även 2023 var fallolyckor den vanligaste olyckstypen. Fallolyckan har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 26 % av alla olyckor och 26 % av samtliga trafikskadade. Olyckorna är starkt väderberoende och sker oftast pga halka. Även om fallolyckorna är kraftigt säsongsbetonade, sker de året runt. Dessa året-runt-olyckor kan bero på alltifrån ojämnt underlag, sviktande hälsa till dåligt underhåll eller bristande uppmärksamhet.

Singelolyckor med cykel har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 24 % av alla olyckor och 25 % av samtliga trafikskadade. Olyckor med elsparkcykel registreras i Strada som en underkategori till cykelolycka. Under 2023 avtog den sedan 2018 årliga ökningen av antalet olyckor med elsparkcykel. Singelolyckorna med cykel beror på olika saker, men många gånger har ingen förklaring till olyckan beskrivits i olycksrapporten. I de fall då orsak har angetts mer ingående är grus, vägarnas underhåll och utformning, föremål på vägarna samt cyklistens beteende och interaktion med cykeln vanligt förekommande.

Upphinnandeolyckorna med motorfordon har under de senaste fem åren i genomsnitt stått för 14 % av alla olyckor och 12 % av samtliga trafikskadade. Upphinnandeolyckorna sker när ett eller flera motorfordon kör på framförvarande fordon eftersom de inte hunnit stanna i tid. Denna typ av olyckor är vanliga på platser med ryckig trafik och köer vilket gör att större vägar såsom Essingeleden, Drottningholmsvägen, Södertäljevägen, Södra länken och Nynäsvägen är särskilt drabbade.

Här redovisas antalet trafikolyckor fördelat på olyckstyp i text och siffror.

Rad-id Mätområde Datum Värde (olyckor)

0

Totalt

2006

1761

1

Totalt

2007

1956

2

Totalt

2008

2279

3

Totalt

2009

2954

4

Totalt

2010

3784

5

Totalt

2011

4023

6

Totalt

2012

4240

7

Totalt

2013

4266

8

Totalt

2014

3674

9

Totalt

2015

4060

10

Totalt

2016

4149

11

Totalt

2017

3972

12

Totalt

2018

3693

13

Totalt

2019

3973

14

Totalt

2020

2618

15

Totalt

2021

3288

16

Totalt

2022

4200

17

Totalt

2023

4192

18

Upphinnande-motorfordon

2006

435

19

Upphinnande-motorfordon

2007

440

20

Upphinnande-motorfordon

2008

493

21

Upphinnande-motorfordon

2009

580

22

Upphinnande-motorfordon

2010

662

23

Upphinnande-motorfordon

2011

712

24

Upphinnande-motorfordon

2012

719

25

Upphinnande-motorfordon

2013

698

26

Upphinnande-motorfordon

2014

669

27

Upphinnande-motorfordon

2015

711

28

Upphinnande-motorfordon

2016

755

29

Upphinnande-motorfordon

2017

699

30

Upphinnande-motorfordon

2018

634

31

Upphinnande-motorfordon

2019

604

32

Upphinnande-motorfordon

2020

431

33

Upphinnande-motorfordon

2021

517

34

Upphinnande-motorfordon

2022

464

35

Upphinnande-motorfordon

2023

506

36

Cykel singel

2006

62

37

Cykel singel

2007

122

38

Cykel singel

2008

243

39

Cykel singel

2009

298

40

Cykel singel

2010

356

41

Cykel singel

2011

470

42

Cykel singel

2012

503

43

Cykel singel

2013

649

44

Cykel singel

2014

655

45

Cykel singel

2015

562

46

Cykel singel

2016

624

47

Cykel singel

2017

691

48

Cykel singel

2018

641

49

Cykel singel

2019

684

50

Cykel singel

2020

684

51

Cykel singel

2021

815

52

Cykel singel

2022

1121

53

Cykel singel

2023

1118

54

Singel-motorfordon

2006

246

55

Singel-motorfordon

2007

221

56

Singel-motorfordon

2008

219

57

Singel-motorfordon

2009

247

58

Singel-motorfordon

2010

272

59

Singel-motorfordon

2011

231

60

Singel-motorfordon

2012

244

61

Singel-motorfordon

2013

260

62

Singel-motorfordon

2014

240

63

Singel-motorfordon

2015

253

64

Singel-motorfordon

2016

221

65

Singel-motorfordon

2017

224

66

Singel-motorfordon

2018

201

67

Singel-motorfordon

2019

193

68

Singel-motorfordon

2020

139

69

Singel-motorfordon

2021

185

70

Singel-motorfordon

2022

202

71

Singel-motorfordon

2023

187

72

Fotgängare-motorfordon

2006

260

73

Fotgängare-motorfordon

2007

248

74

Fotgängare-motorfordon

2008

243

75

Fotgängare-motorfordon

2009

227

76

Fotgängare-motorfordon

2010

252

77

Fotgängare-motorfordon

2011

266

78

Fotgängare-motorfordon

2012

275

79

Fotgängare-motorfordon

2013

268

80

Fotgängare-motorfordon

2014

194

81

Fotgängare-motorfordon

2015

222

82

Fotgängare-motorfordon

2016

235

83

Fotgängare-motorfordon

2017

237

84

Fotgängare-motorfordon

2018

211

85

Fotgängare-motorfordon

2019

212

86

Fotgängare-motorfordon

2020

174

87

Fotgängare-motorfordon

2021

153

88

Fotgängare-motorfordon

2022

171

89

Fotgängare-motorfordon

2023

179

90

Korsande-motorfordon

2006

136

91

Korsande-motorfordon

2007

139

92

Korsande-motorfordon

2008

133

93

Korsande-motorfordon

2009

103

94

Korsande-motorfordon

2010

155

95

Korsande-motorfordon

2011

126

96

Korsande-motorfordon

2012

148

97

Korsande-motorfordon

2013

107

98

Korsande-motorfordon

2014

103

99

Korsande-motorfordon

2015

128

100

Korsande-motorfordon

2016

133

101

Korsande-motorfordon

2017

107

102

Korsande-motorfordon

2018

84

103

Korsande-motorfordon

2019

92

104

Korsande-motorfordon

2020

55

105

Korsande-motorfordon

2021

60

106

Korsande-motorfordon

2022

57

107

Korsande-motorfordon

2023

53

108

Övriga olyckor

2006

71

109

Övriga olyckor

2007

82

110

Övriga olyckor

2008

128

111

Övriga olyckor

2009

116

112

Övriga olyckor

2010

95

113

Övriga olyckor

2011

116

114

Övriga olyckor

2012

144

115

Övriga olyckor

2013

155

116

Övriga olyckor

2014

105

117

Övriga olyckor

2015

138

118

Övriga olyckor

2016

155

119

Övriga olyckor

2017

130

120

Övriga olyckor

2018

130

121

Övriga olyckor

2019

323

122

Övriga olyckor

2020

164

123

Övriga olyckor

2021

231

124

Övriga olyckor

2022

256

125

Övriga olyckor

2023

137

126

Avsvängande motorfordon

2006

67

127

Avsvängande motorfordon

2007

69

128

Avsvängande motorfordon

2008

73

129

Avsvängande motorfordon

2009

97

130

Avsvängande motorfordon

2010

96

131

Avsvängande motorfordon

2011

91

132

Avsvängande motorfordon

2012

68

133

Avsvängande motorfordon

2013

84

134

Avsvängande motorfordon

2014

61

135

Avsvängande motorfordon

2015

94

136

Avsvängande motorfordon

2016

75

137

Avsvängande motorfordon

2017

73

138

Avsvängande motorfordon

2018

66

139

Avsvängande motorfordon

2019

67

140

Avsvängande motorfordon

2020

54

141

Avsvängande motorfordon

2021

58

142

Avsvängande motorfordon

2022

90

143

Avsvängande motorfordon

2023

87

144

Fotgängare-cyklist

2006

18

145

Fotgängare-cyklist

2007

38

146

Fotgängare-cyklist

2008

37

147

Fotgängare-cyklist

2009

48

148

Fotgängare-cyklist

2010

41

149

Fotgängare-cyklist

2011

69

150

Fotgängare-cyklist

2012

65

151

Fotgängare-cyklist

2013

80

152

Fotgängare-cyklist

2014

64

153

Fotgängare-cyklist

2015

62

154

Fotgängare-cyklist

2016

72

155

Fotgängare-cyklist

2017

61

156

Fotgängare-cyklist

2018

66

157

Fotgängare-cyklist

2019

80

158

Fotgängare-cyklist

2020

51

159

Fotgängare-cyklist

2021

70

160

Fotgängare-cyklist

2022

72

161

Fotgängare-cyklist

2023

68

162

Cykel-cykel

2006

14

163

Cykel-cykel

2007

27

164

Cykel-cykel

2008

32

165

Cykel-cykel

2009

58

166

Cykel-cykel

2010

45

167

Cykel-cykel

2011

48

168

Cykel-cykel

2012

65

169

Cykel-cykel

2013

75

170

Cykel-cykel

2014

81

171

Cykel-cykel

2015

84

172

Cykel-cykel

2016

86

173

Cykel-cykel

2017

73

174

Cykel-cykel

2018

81

175

Cykel-cykel

2019

123

176

Cykel-cykel

2020

89

177

Cykel-cykel

2021

105

178

Cykel-cykel

2022

120

179

Cykel-cykel

2023

108

180

Omkörning-motorfordon

2006

82

181

Omkörning-motorfordon

2007

72

182

Omkörning-motorfordon

2008

59

183

Omkörning-motorfordon

2009

52

184

Omkörning-motorfordon

2010

53

185

Omkörning-motorfordon

2011

64

186

Omkörning-motorfordon

2012

46

187

Omkörning-motorfordon

2013

71

188

Omkörning-motorfordon

2014

47

189

Omkörning-motorfordon

2015

91

190

Omkörning-motorfordon

2016

65

191

Omkörning-motorfordon

2017

82

192

Omkörning-motorfordon

2018

54

193

Omkörning-motorfordon

2019

60

194

Omkörning-motorfordon

2020

33

195

Omkörning-motorfordon

2021

32

196

Omkörning-motorfordon

2022

39

197

Omkörning-motorfordon

2023

27

198

Moped singel

2006

25

199

Moped singel

2007

44

200

Moped singel

2008

45

201

Moped singel

2009

51

202

Moped singel

2010

47

203

Moped singel

2011

62

204

Moped singel

2012

43

205

Moped singel

2013

50

206

Moped singel

2014

43

207

Moped singel

2015

33

208

Moped singel

2016

35

209

Moped singel

2017

36

210

Moped singel

2018

39

211

Moped singel

2019

47

212

Moped singel

2020

26

213

Moped singel

2021

50

214

Moped singel

2022

73

215

Moped singel

2023

61

216

Möte-motorfordon

2006

31

217

Möte-motorfordon

2007

18

218

Möte-motorfordon

2008

19

219

Möte-motorfordon

2009

30

220

Möte-motorfordon

2010

42

221

Möte-motorfordon

2011

32

222

Möte-motorfordon

2012

36

223

Möte-motorfordon

2013

38

224

Möte-motorfordon

2014

23

225

Möte-motorfordon

2015

29

226

Möte-motorfordon

2016

26

227

Möte-motorfordon

2017

34

228

Möte-motorfordon

2018

19

229

Möte-motorfordon

2019

33

230

Möte-motorfordon

2020

13

231

Möte-motorfordon

2021

26

232

Möte-motorfordon

2022

31

233

Möte-motorfordon

2023

34

234

Fallolycka

2006

67

235

Fallolycka

2007

214

236

Fallolycka

2008

294

237

Fallolycka

2009

781

238

Fallolycka

2010

1460

239

Fallolycka

2011

1474

240

Fallolycka

2012

1598

241

Fallolycka

2013

1441

242

Fallolycka

2014

1130

243

Fallolycka

2015

1387

244

Fallolycka

2016

1403

245

Fallolycka

2017

1216

246

Fallolycka

2018

1158

247

Fallolycka

2019

1157

248

Fallolycka

2020

368

249

Fallolycka

2021

660

250

Fallolycka

2022

1174

251

Fallolycka

2023

1335

252

Cykel-motorfordon

2006

194

253

Cykel-motorfordon

2007

178

254

Cykel-motorfordon

2008

199

255

Cykel-motorfordon

2009

217

256

Cykel-motorfordon

2010

174

257

Cykel-motorfordon

2011

225

258

Cykel-motorfordon

2012

249

259

Cykel-motorfordon

2013

249

260

Cykel-motorfordon

2014

232

261

Cykel-motorfordon

2015

233

262

Cykel-motorfordon

2016

238

263

Cykel-motorfordon

2017

283

264

Cykel-motorfordon

2018

278

265

Cykel-motorfordon

2019

248

266

Cykel-motorfordon

2020

308

267

Cykel-motorfordon

2021

285

268

Cykel-motorfordon

2022

282

269

Cykel-motorfordon

2023

267

270

Moped-motorfordon

2006

53

271

Moped-motorfordon

2007

44

272

Moped-motorfordon

2008

62

273

Moped-motorfordon

2009

49

274

Moped-motorfordon

2010

34

275

Moped-motorfordon

2011

37

276

Moped-motorfordon

2012

37

277

Moped-motorfordon

2013

41

278

Moped-motorfordon

2014

27

279

Moped-motorfordon

2015

33

280

Moped-motorfordon

2016

26

281

Moped-motorfordon

2017

26

282

Moped-motorfordon

2018

31

283

Moped-motorfordon

2019

50

284

Moped-motorfordon

2020

29

285

Moped-motorfordon

2021

41

286

Moped-motorfordon

2022

48

287

Moped-motorfordon

2023

25

Datakälla: STRADA (olyckor)

Kommentar

I statistiken ingår även olyckor som går under benämningen ej officiell statistik. Exempel på olyckor som inte ingår i den officiella statistikens definitioner av trafikolycka är självmord, sjukdomsfall och fallolyckor.

Elsparkcykel
Olyckor med elsparkcykel registreras i Strada som cykelolyckor. Först hösten 2020 kompletterades cykelkategorin med den underliggande sökbara kategorin eldrivet enpersonsfordon. Även om förändringen gör det möjligt att ta fram olycksdata för elsparcyklar bör man fortfarande vara försiktig med dra för långtgående slutsatser.

Olyckor kontra skadade personer
Observera att antalet olyckor inte är detsamma som antalet skadade personer då det kan skadas flera personer i en och samma olycka. Olycksstatistiken förknippas med ett okänt mörkertal av varierande storleksgrad beroende på om den trafikolyckan blivit rapporterad av polis eller den skadade uppsökt sjukvård och tillåtit registrering.

2022
Under 2022 ökade antalet olyckor markant och antalet olyckor är att jämföra med innan pandemin. Ökningen kan även till viss del förklaras med att sjukhusens rapporteringsgrad har blivit bättre efter den lagändring som trädde i kraft 1 juli 2021.

2020-2021
Under 2020 minskade antalet olyckstillfällen med en tredjedel jämfört med 2019. För 2021 ökade antalet olyckor jämfört med 2020 men låg fortfarande lägre än för 2019. De låga olyckstalen under 2020 och 2021 förklaras dels med att pandemin (Covid-19) påverkade stadens invånares resmönster och därmed även olycksstatistiken. En annan förklaring är att vården var mycket mer ansträngd än vanligt och att fokus inte låg på olycksrapportering. Likaså kan antalet patienter som sökte sig till akutmottagningarna efter en trafikolycka varit något färre då många av smittskyddsskäl undvek att söka vård mer än när det varit absolut nödvändigt.

2015-2021
Sedan början på 2015 är samtliga Stockholms läns akutsjukhus med i rapporteringen, vilket har höjt kvaliteten på statistiken. Dock har sjukhusen och polisen haft inrapporteringssvårigheter pga personalbrist och nya försvårande inrapporteringsregler, som framförallt slagit hårt mot rapporteringen av allvarligt skadade. Det totala antalet olyckor och skadade personer i dessa beräknas därför vara något högre än redovisat.

2013-2014
Den påtagliga minskningen av olyckor under 2014 beror på att polisen hade stora problem med sitt nya IT-system, vilket resulterade till ett stort bortfall - framförallt vad gällande de motorfordonsrelaterade trafikolyckorna. Ett visst bortfall skedde även under slutet av 2013.

2005-2010
Fram tom 2010 baserades statistiken främst på uppgifter från polisen eftersom många större Stockholms-sjukhus inte börjat rapportera in i Transportstyrelsens statistiksystem. Sjukhusen spelar en viktig roll eftersom de rapporterar in den absoluta majoriteten av singelolyckor med fotgängare och cyklister. Att många sjukhus inte rapporterat under hela tidsserien innebär att många trafikolyckor med oskyddade trafikanter inte syns statistiken. Den stora ökningen mellan 2005 och 2010 handlar därför snarare om en förbättring av statistiken än att antalet skadade skjutit i höjden på grund av bristande trafiksäkerhet.

Kontakt
Uppdaterad: 2024-05-28