Gå direkt till sidans innehåll

Dagvattenhantering vid Rådmansgatans tunnelbanestation

Resultat från Stockholms skyfallsmodell, maximalt vattendjup vid 100-årsregn
Resultat från Stockholms skyfallsmodell, maximalt vattendjup vid 100-årsregn
Åtgärd TEMA. 1.3. 7

Under 2018 har ett pilotprojekt inletts med syfte att minska översvämningsriskerna vid Rådmansgatans tunnelbanestation i centrala Stockholm. Åtgärderna är ett led i stadens arbete med att stärka grönstrukturen för att möta klimatförändringarna.

Åtgärdsstatus:
Genomförd Genomförd 2021

Stockholm Vatten och Avfall har i samarbete med miljöförvaltningen tagit fram en skyfallsmodell för hela Stockholms stad. Den visar områden med möjliga översvämningsrisker vid ett intensivt skyfall med 100-års återkomsttid. Modelleringen visar bland annat att stora regnmängder kommer att samlas kring Rådmansgatans tunnelbanestation, på Sveavägen och Luntmakargatan med anslutande tvärgator.

Trafikkontoret har därför inlett ett pilotprojekt för ytlig dagvattenhantering med hjälp av växtbäddar med träd. En inventering har gjorts inom tillrinningsområdet till Rådmansgatans tunnelbanestation. Växtbäddsrenoveringar planeras för befintliga träd på Luntmakargatan, Döbelnsgatan, Odengatan, Kungsstensgatan, Norrtullsgatan och Sveavägen. De befintliga träden på dessa gator växtbäddsrenoveras så att de får ca 15 kubikmeter växtbädd per träd med möjlighet till dagvattenfördröjning. I dagsläget fördröjs endast en liten del av dagvattnet, och då främst i trädens kronor.

Växtbäddar med biokol och stenkross ökar förmågan att fördröja dagvatten och på så sätt minska belastningen på staden ledningsnät. Under projektet utvärderas hur denna typ av anläggning kan vara en del i stadens strategiska arbete med skyfalls- och översvämningsproblematik.

Projektet är indelat i tre etapper och sträcker sig över åren 2018-2021.

Karta

Ansvarig organisation
  • Trafikkontoret
Kontakt
Uppdaterad: 2022-10-19