Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Dödsolyckor per olyckstyp

Indikator TEMA.7.7.2

Under 2022 omkom åtta personer i trafikrelaterade olyckor i Stockholms stad.

I dödsolyckor är motorfordon oftast inblandade, vilket skiljer sig från olyckor där någon har skadats men inte förolyckats. Den vanligaste trafikantkategorin bland omkomna är historiskt sett fotgängare och den vanligaste olyckstypen är fotgängare som blivit påkörda av motorfordon. Under de senaste tio åren har de stått för en tredjedel av Stockholms stads trafikolyckor med dödlig utgång. Under 2022 omkom två personer i sådana olyckor.

Den näst vanligaste olyckstypen vid en dödsolycka är en singelolycka med ett motorfordon.

Den mest drabbade åldersgruppen i dödsolycksstatistiken är trafikanter i pensionsåldern, dvs. 65 år och äldre. Trots att de utgör en relativt liten andel av Stockholms invånarantal, står de för 43 % av alla dödsolyckor de senaste tio åren. Absolut vanligaste dödsolyckan bland äldre är att de i egenskap av fotgängare blir påkörda av ett motorfordon.

Här redovisas antalet dödsolyckor fördelat på olyckstyp i text och siffror.

Rad-id Mätområde Datum Värde (olyckor)

0

Fotgängare-motorfordon

2005

2

1

Fotgängare-motorfordon

2006

3

2

Fotgängare-motorfordon

2007

4

3

Fotgängare-motorfordon

2008

0

4

Fotgängare-motorfordon

2009

2

5

Fotgängare-motorfordon

2010

3

6

Fotgängare-motorfordon

2011

9

7

Fotgängare-motorfordon

2012

3

8

Fotgängare-motorfordon

2013

3

9

Fotgängare-motorfordon

2014

4

10

Fotgängare-motorfordon

2015

2

11

Fotgängare-motorfordon

2017

6

12

Fotgängare-motorfordon

2018

4

13

Fotgängare-motorfordon

2019

3

14

Fotgängare-motorfordon

2020

2

15

Fotgängare-motorfordon

2021

2

16

Fotgängare-motorfordon

2022

2

Datakälla: STRADA (olyckor)

Kommentar

I statistiken ingår även olyckor som går under benämningen ej officiell statistik. Exempel på olyckor som inte ingår i den officiella statistikens definitioner av trafikolycka är självmord, sjukdomsfall och fallolyckor. Under de senaste tio åren (2013-2022) har totalt 18 dödsfall, motsvarande 22 % av samtliga dödsolyckor, räknats som icke-officiell olycksstatistik.

Antalet omkomna är säkerställt och därför finns inget bortfall.