Vägtrafikarbete är ett mått som baseras på antal körda kilometer med alla typer av vägfordon. Beräkningen görs årligen i en modell där indata är det senaste årets mätningar av trafikflöden, huvudsakligen data från vecka 40-43 från slangmätningar och trängselskatteportaler. Trafikarbetet redovisas i fordonskilometer per vardagsdygn.
Vägtrafikarbete totalt i staden
Indikator TEMA.7.5.14Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (km/dygn) |
---|---|---|---|
0 |
2008 |
9433000 |
|
1 |
2009 |
9534000 |
|
2 |
2010 |
9542000 |
|
3 |
2011 |
9371000 |
|
4 |
2012 |
9012000 |
|
5 |
2013 |
9399000 |
|
6 |
2014 |
9426000 |
|
7 |
2015 |
9674000 |
|
8 |
2016 |
10370000 |
|
9 |
2017 |
10480000 |
|
10 |
2018 |
10500000 |
|
11 |
2019 |
10360000 |
|
12 |
2020 |
9822000 |
|
13 |
2021 |
10290000 |
|
14 |
2022 |
9764000 |
|
15 |
2008 |
5462000 |
|
16 |
2009 |
5410000 |
|
17 |
2010 |
5477000 |
|
18 |
2011 |
5393000 |
|
19 |
2012 |
5317000 |
|
20 |
2013 |
5406000 |
|
21 |
2014 |
5281000 |
|
22 |
2015 |
5332000 |
|
23 |
2016 |
5583000 |
|
24 |
2017 |
5656000 |
|
25 |
2018 |
5616000 |
|
26 |
2019 |
5494000 |
|
27 |
2020 |
5228000 |
|
28 |
2021 |
5478000 |
|
29 |
2022 |
5134000 |
|
30 |
2008 |
3971000 |
|
31 |
2009 |
4125000 |
|
32 |
2010 |
4065000 |
|
33 |
2011 |
3978000 |
|
34 |
2012 |
3695000 |
|
35 |
2013 |
3994000 |
|
36 |
2014 |
4145000 |
|
37 |
2015 |
4341000 |
|
38 |
2016 |
4788000 |
|
39 |
2017 |
4826000 |
|
40 |
2018 |
4879000 |
|
41 |
2019 |
4865000 |
|
42 |
2020 |
4594000 |
|
43 |
2021 |
4816000 |
|
44 |
2022 |
4630000 |
Kommentar
Vägtrafikarbetet i Stockholm har har varit tämligen oförändrat sedan Norra länken öppnade år 2014/2015. Från år 2020 har Covid-19 pandemin påverkat med först en minskning under år 2020 och sedan en återhämtning under 2021. År 2022 har präglats av kriget i Ukraina med inflation och höjda drivmedelspriser.
Trafikverkets trafikbarometer för riket redovisar på helårsbasis en ökning av trafikarbetet, men för perioden oktober-november är utfallet liknande som för Stockholm.