Gå direkt till sidans innehåll

Dödsolyckor per olyckstyp

Indikator TEMA. 7.7. 2

Under 2023 omkom tolv personer i trafikrelaterade olyckor i Stockholms stad, vilket är klart över snittet för den senaste tioårsperioden. Antalet omkomna har även tidigare år varierat och enstaka år har stuckit ut med betydligt fler omkomna. Under 2023 omkom fyra motorcyklister vilket är betydligt fler än tidigare år.

I dödsolyckor är motorfordon oftast inblandade, vilket skiljer sig från olyckor där någon har skadats men inte förolyckats. Den vanligaste trafikantkategorin bland omkomna är historiskt sett fotgängare och den vanligaste olyckstypen är fotgängare som blivit påkörda av motorfordon. Under de senaste tio åren har de stått för drygt en tredjedel av Stockholms stads trafikolyckor med dödlig utgång. Under 2023 omkom tre personer i sådana olyckor.

Den näst vanligaste olyckstypen vid en dödsolycka är en singelolycka med ett motorfordon.

Den mest drabbade åldersgruppen i dödsolycksstatistiken är trafikanter i pensionsåldern, dvs. 65 år och äldre. Trots att de utgör en relativt liten andel av Stockholms invånarantal, står de för 42 % av alla dödsolyckor de senaste tio åren. Absolut vanligaste dödsolyckan bland äldre är att de i egenskap av fotgängare blir påkörda av ett motorfordon.

Här redovisas antalet dödsolyckor fördelat på olyckstyp i text och siffror.

Datakälla: STRADA (olyckor)
Senaste värdet:
1 olyckor (2018)
Utgångsvärde:
1 olyckor (2005)

Kommentar

I statistiken ingår även olyckor som går under benämningen ej officiell statistik. Exempel på olyckor som inte ingår i den officiella statistikens definitioner av trafikolycka är självmord, sjukdomsfall och fallolyckor. Under de senaste tio åren (2014-2023) har totalt 15 dödsfall, motsvarande 18 % av samtliga dödsolyckor, räknats som icke-officiell olycksstatistik.

Antalet omkomna är säkerställt och därför finns inget bortfall.

Kontakt
Uppdaterad: 2024-05-28