Gå direkt till sidans innehåll

Trafikolyckor per allvarlighetsgrad

Indikator TEMA. 7.7. 1

Under 2023 registrerades totalt 4 192 trafikolyckor inom Stockholms stad. Olyckorna kategoriseras utifrån skadegrad. 61 % av alla trafikolyckor var lindriga, 27 % måttliga och 4 % allvarliga. 8 % handlar om inrapporterade olyckor där de inblandade personerna varit oskadade alternativt att skada inte kunnat fastställas. Totalt omkom 12 personer, vilket är högre än medelvärdet för de senaste tio åren (8 omkomna/år).

Under 2023 var, liksom tidigare år, de två vanligaste olyckstyperna gåendes singelolyckor (fallolyckor) och singelolyckor med cykel. Tillsammans står de båda olyckstyperna för drygt hälften av alla olyckor och 74 % av de allvarliga olyckorna.

Här redovisas antalet trafikolyckor fördelat på allvarlighetsgrad i text och siffror.

Rad-id Mätområde Datum Värde (olyckor)

0

Totalt

2005

1580

1

Totalt

2006

1774

2

Totalt

2007

1977

3

Totalt

2008

2290

4

Totalt

2009

2972

5

Totalt

2010

3785

6

Totalt

2011

4023

7

Totalt

2012

4242

8

Totalt

2013

4267

9

Totalt

2014

3675

10

Totalt

2015

4063

11

Totalt

2016

4151

12

Totalt

2017

3973

13

Totalt

2018

3691

14

Totalt

2019

3977

15

Totalt

2020

2612

16

Totalt

2021

3288

17

Totalt

2022

4200

18

Totalt

2023

4192

19

Dödsolycka

2005

10

20

Dödsolycka

2006

8

21

Dödsolycka

2007

14

22

Dödsolycka

2008

11

23

Dödsolycka

2009

11

24

Dödsolycka

2010

14

25

Dödsolycka

2011

15

26

Dödsolycka

2012

9

27

Dödsolycka

2013

10

28

Dödsolycka

2014

8

29

Dödsolycka

2015

7

30

Dödsolycka

2016

5

31

Dödsolycka

2017

15

32

Dödsolycka

2018

8

33

Dödsolycka

2019

11

34

Dödsolycka

2020

4

35

Dödsolycka

2021

6

36

Dödsolycka

2022

8

37

Dödsolycka

2023

12

38

Allvarlig olycka

2005

18

39

Allvarlig olycka

2006

33

40

Allvarlig olycka

2007

20

41

Allvarlig olycka

2008

79

42

Allvarlig olycka

2009

95

43

Allvarlig olycka

2010

151

44

Allvarlig olycka

2011

160

45

Allvarlig olycka

2012

160

46

Allvarlig olycka

2013

153

47

Allvarlig olycka

2014

147

48

Allvarlig olycka

2015

93

49

Allvarlig olycka

2016

107

50

Allvarlig olycka

2017

72

51

Allvarlig olycka

2018

74

52

Allvarlig olycka

2019

67

53

Allvarlig olycka

2020

59

54

Allvarlig olycka

2021

94

55

Allvarlig olycka

2022

196

56

Allvarlig olycka

2023

150

57

Måttlig olycka

2005

233

58

Måttlig olycka

2006

294

59

Måttlig olycka

2007

377

60

Måttlig olycka

2008

459

61

Måttlig olycka

2009

792

62

Måttlig olycka

2010

1155

63

Måttlig olycka

2011

1203

64

Måttlig olycka

2012

1281

65

Måttlig olycka

2013

1251

66

Måttlig olycka

2014

994

67

Måttlig olycka

2015

1130

68

Måttlig olycka

2016

1117

69

Måttlig olycka

2017

995

70

Måttlig olycka

2018

1016

71

Måttlig olycka

2019

958

72

Måttlig olycka

2020

561

73

Måttlig olycka

2021

756

74

Måttlig olycka

2022

1201

75

Måttlig olycka

2023

1154

76

Lindrig olycka

2005

1303

77

Lindrig olycka

2006

1422

78

Lindrig olycka

2007

1555

79

Lindrig olycka

2008

1706

80

Lindrig olycka

2009

2008

81

Lindrig olycka

2010

2398

82

Lindrig olycka

2011

2498

83

Lindrig olycka

2012

2579

84

Lindrig olycka

2013

2652

85

Lindrig olycka

2014

2231

86

Lindrig olycka

2015

2520

87

Lindrig olycka

2016

2592

88

Lindrig olycka

2017

2546

89

Lindrig olycka

2018

2141

90

Lindrig olycka

2019

2287

91

Lindrig olycka

2020

1742

92

Lindrig olycka

2021

2087

93

Lindrig olycka

2022

2364

94

Lindrig olycka

2023

2550

95

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2005

16

96

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2006

17

97

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2007

11

98

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2008

35

99

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2009

66

100

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2010

72

101

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2011

147

102

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2012

213

103

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2013

202

104

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2014

295

105

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2015

313

106

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2016

330

107

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2017

345

108

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2018

452

109

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2019

654

110

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2020

246

111

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2021

345

112

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2022

431

113

Olyckor med oskadade/ej kända skador

2023

326

Datakälla: STRADA (olyckor)

Kommentar

I statistiken ingår även trafikolyckor som går under benämningen ej officiell statistik. Exempel på olyckor som inte ingår i den officiella statistikens definitioner av trafikolycka är självmord, sjukdomsfall och fallolyckor.

Olyckor kontra skadade personer
Observera att antalet olyckor inte är detsamma som antalet skadade personer då det kan skadas flera personer i en och samma olycka. Olycksstatistiken förknippas med ett okänt mörkertal av varierande storleksgrad beroende på om den trafikolyckan blivit rapporterad av polis eller den skadade uppsökt sjukvård och tillåtit registrering.

2022
Under 2022 ökade antalet olyckor markant och antalet olyckor är att jämföra med innan pandemin. Ökningen kan även till viss del förklaras med att sjukhusens rapporteringsgrad har blivit bättre efter den lagändring som trädde i kraft 1 juli 2021.

2020-2021
Under 2020 minskade antalet olyckstillfällen med en tredjedel jämfört med 2019. För 2021 ökade antalet olyckor jämfört med 2020 men låg fortfarande lägre än för 2019. De låga olyckstalen under 2020 och 2021 förklaras dels med att pandemin (Covid-19) påverkade stadens invånares resmönster och därmed även olycksstatistiken. En annan förklaring är att vården var mycket mer ansträngd än vanligt och att fokus inte låg på olycksrapportering. Likaså kan antalet patienter som sökte sig till akutmottagningarna efter en trafikolycka varit något färre då många av smittskyddsskäl undvek att söka vård mer än när det varit absolut nödvändigt.

2015-2021
Sedan början på 2015 är samtliga Stockholms läns akutsjukhus med i rapporteringen, vilket har höjt kvaliteten på statistiken. Dock har sjukhusen och polisen haft inrapporteringssvårigheter pga personalbrist och nya försvårande inrapporteringsregler, som framförallt slagit hårt mot rapporteringen av allvarligt skadade. Det totala antalet olyckor och skadade personer i dessa beräknas därför vara något högre än redovisat.

2013-2014
Den påtagliga minskningen av olyckor under 2014 beror på att polisen hade stora problem med sitt nya IT-system, vilket resulterade till ett stort bortfall - framförallt vad gällande de motorfordonsrelaterade trafikolyckorna. Ett visst bortfall skedde även under slutet av 2013.

2005-2010
Fram tom 2010 baserades statistiken främst på uppgifter från polisen eftersom många större Stockholms-sjukhus inte börjat rapportera in i Transportstyrelsens statistiksystem. Sjukhusen spelar en viktig roll eftersom de rapporterar in den absoluta majoriteten av singelolyckor med fotgängare och cyklister. Att många sjukhus inte rapporterat under hela tidsserien innebär att många trafikolyckor med oskyddade trafikanter inte syns statistiken. Den stora ökningen mellan 2005 och 2010 handlar därför snarare om en förbättring av statistiken än att antalet skadade skjutit i höjden på grund av bristande trafiksäkerhet.

Kontakt
Uppdaterad: 2024-05-28