Utmaningen
Normalt görs inga ordentliga inventeringar av byggnader inför rivning. Material som skulle kunna återbrukas och materialåtervinnas identifieras inte utan hamnar ofta som blandavfall eller deponi, vilket ofta är material som är resurskrävande att framställa som betong och tegel. Ur ett resurs- och energihushållsperspektiv är det angeläget att den typen av material återbrukas eller återvinns.
Åtgärden
Inledningsvis identifierar bolag och förvaltningar om det finns planerade rivningsprojekt som ej avser ombyggnad. Där ställer bolagen krav på en omfattande materialinventering innan rivning i enlighet med Byggföretagens Resurs och avfallsriktlinjer, bilaga 6. Inventeringen ska omfatta farligt avfall samt vilka material som kan återbrukas, återvinnas eller energiåtervinnas. Dokumentationen i Byggvarubedömningens loggbok kan användas för att enklare identifiera material och kemiskt innehåll för att förenkla återbruk, demontering och avfallshantering. Ett inventeringsverktyg kan användas, se åtgärd 2.1 Testa digitala produkt- och marknadsplatser för återbruk. Det är viktigt att säkerställa att farliga ämnen ej ingår i produkter som avses cirkuleras. Pilotprojekten bör identifiera vilka möjligheter, utmaningar och risker som finns med rivning.
I pilotprojekten kan exempelvis följande undersökas och dokumenteras:
- Vad skiljer en återbruksrivning från en traditionell rivning?
- Har materialen rätt dimensioner och hållfasthet för att kunna användas på nytt?
- Klarar materialen dagens krav på kemikalieinnehåll?
- Var ska materialen förvaras i väntan på ny användning?
- Hur löser man behovet av garantier för återbrukat material?
- Hur kan krav ställas i upphandlingar som leder till ett ökat återbruk framöver?
Som ett resultat av pilotprojekten tas metod och rutiner gemensamt fram för att implementera inventering och återbruk i alla stadens rivningsprojekt.
Genomförande
Stadens husbyggande bolag, fastighetsnämnden samt exploateringsnämnden genomför minst ett pilotprojekt vardera (hos de bolag och förvaltningar där rivning förekommer) med start senast 2024. Ansvariga för genomförande är Styrelserna för Familjebostäder, Stockholmshem, Svenska Bostäder, Micasa och SISAB, Stockholm Vatten och Avfall, fastighetsnämnden samt exploateringsnämnden.