Gå till sidinnehåll
Stockholms kommunMiljöbarometern

Testa digitala produkt- och marknadsplatser för återbruk

Återbruk med gamla fönster, tegelstenar m.m.
Foto: Getty
Åtgärd CB.7

Åtgärd 2.1: Testa och utvärdera befintliga digitala produkt- och marknadsplatser för återbruk

Utmaningen

Det saknas idag platser att lagra materialet som kan återbrukas, men också framför allt tillgång och efterfrågan på material. Det är ett ”hönan eller ägget” utmaning som måste lösas gemensamt av flera aktörer, och i någon ände måste man börja. Det finns redan digitala marknadsplatser för återbruk men inte någon större kommersialiserad plats, som exempelvis Blocket. Centrum för cirkulärt byggande har tagit fram både en produkt- samt en marknadsplats som planeras att bli kommersialiserad.

Åtgärden

Stadens byggande bolag och förvaltningar testar och utvärderar befintliga digitala produkt- och marknadsplatser för återbruk, exempelvis den som Centrum för cirkulärt byggande har tagit fram. Målet är att hitta en digital plats för återbruk som blir den som staden i regel ska använda. Staden undersöker samverkansmöjligheter med Centrum för cirkulärt byggande eller liknande aktörer. Inledningsvis kan det vara lämpligt att återbruket endast synliggörs på marknadsplatsen internt mellan stadens bolag och förvaltningar.

Genomförande

Åtgärden ska vara påbörjad senast 2022. Miljö- och hälsoskyddsnämnden ansvarar för att koordinera och utvärdera marknadsplats(er) för återbruk där Styrelserna för Familjebostäder, Stockholmshem, Svenska Bostäder, Micasa och SISAB, fastighetsnämnden och exploateringsnämnden agerar som testpiloter.

Ansvarig organisation
  • Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Aktör
  • Exploateringsnämnden
  • Familjebostäder
  • Fastighetsnämnden
  • Micasa
  • SISAB
  • Stockholmshem
  • Svenska Bostäder
Uppdaterad: 2022-03-23